آدم فضایی تسلا روی زمین می‌ماند

  • توسط admin
  • 5 قبل
  • 286
  • 0

راهبرد کسب و کار ایرانیان – چهار سال از روزی که ایلان ماسک طی یک مراسم پر سر و صدا از بیگانه خود رونمایی کرد می‌گذرد. طی این سالها بسیاری ایده ماسک و تسلا را بلندپروازانه میدانستند و معتقد بودند این آدم فضایی نمی‌تواند روی زمین ماندگار باشد. اما انگار این بار هم تسلا منتقدانش را به سکوت دعوت خواهد کرد.

وقتی تسلا سایبرتراک با ظاهری که انگار متعلق به سیاره زمین نیست به دنیا معرفی شد ایلان ماسک وعده‌های زیادی در  مورد این آدم فضایی به مخاطبان داد. از جمله تولید شدن با همین ظاهر، بدنه ضد گلوله و یا قابلیت ضد گلوله این خودرو. اما سوال اینجاست که نسخه تولیدی چقدر با مدل مفهومی عجیب‌الخلقه خود مطابقت دارد؟

آیا تسلا سایبرتراک ضد گلوله است؟

هم بله، هم خیر! خودروهایی که ادعای ضد گلوله بودن دارند، باید استاندارنهای مشخصی را پاس کنند. اما تسلا سایبرتراک قطعا در این آزمون شکست خواهد خورد. پیگیری‌ها موتور ترند نشان میدهد شیشه جلوی تسلا و بدنه این خودرو در برابر گلوله‌های ۹ میلیمتری مقاوم است. اما این مقاومت در حدی نیست که بتوان این خودرو را ضد گلوله دانست. درواقع تسلا هم نمی‌خواهد این خودرو ضد گلوله باشد اما زخامت شیشه‌های جلو و آلیاژ و فرم بدنه خودرو باعث شده تا مقاومت بیشتری را نسبت به دیگر خودروها شاهد باشیم. تسلا هم برای سر و صدای بیشتر از این فرصت استفاده کرده و ادعا کرده سایبرتراک ضد گلوله است.

آیا تسلا سایبرتراک می تواند شناور شود؟

مطمئناً، ما فکر می کنیم تسلا سایبرتراک می تواند شناور باشد. موضوع این است که بعد چه؟ اکثر وسایل نقلیه بسته به آبگیری نسبی بدنه و میزان هوای داخل آن می توانند برای مدتی شناور شوند. ما شکی نداریم که سایبرتراک حداقل برای مدتی، شناور بماند.

اما سوال اصلی اینجاست که سایبرتراک تا چه مدت مقاومت خود در برابر نفوذ آب را حفظ می‌کند؟ آیا این پیک آپ توانایی این را دارد که با این لاستیک ها اصطکاک لازم با آب را ایجاد کند تا آن را روی آب به حرکت درآورد؟ آیا این موجود بیگانه قابلیت فرمان پذیری در آب را دارد؟

از نظر موتورترند پاسخ تمام این سوال ها منفی است و ادعای ایلان ماسک در این مورد بیشتر نزدیک به یک دروغ است.

سایبرتراک ۴۰ هزار دلاری وجود خواهد داشت؟

در این مورد نمیخواهیم شما را در تعلیق نگه داریم. قطعا نه. نه در حال حاضر نه آینده. قیمت ۴۰ هزار دلاری فقط یک رویا بود که تسلا خیلی زود متوجه شد توانایی دستیابی به آن را ندارد. احتمالا ارزان‌ترین نسخه سایبرتراک دمل‌های تک موتوره و دیفرانسیل عقب باشند که با قیمت ورودی ۶۰ هزار دلاری راهی بازار شوند. البته حتی اگر این قیمت هم به واقعیت بپیوندد،تسلا کار بزرگی انجام داده است.

چرا تولید سایبرتراک اینقدر طول کشید؟

ساخت ماشین سخت است. ساخت یک ماشین نامتعارف با مواد بیرونی غیرمعمول، به شکل بسیار نامتعارف، برای هر خودروسازی سخت تر خواهد بود. برای یک شرکت نسبتاً جدید با یک مدیر عامل قوی و قدرتمند که میل به انجام کارها به روش متفاوت است، این زمان عادی به نظر می‌رسد. مقیاس بسیار نامرتب و عمومی تولید مدل ۳ را در نظر بگیرید و به این یک فکر کنید که مدل ۳ وسیله نقلیه بسیار معمولی تر از Cybertruck است.

ماسک امسال طی تماسی به سرمایه‌گذاران به طرز شومی گفت: «ما قبر خود را با سایبرتراک حفر کردیم». در هر صورت، تسلا تا کنون در تمام تاریخ های پیش بینی شده شروع تولید و فروش خود تاخیر داشته و برای چنین محصول انقلابی این تاخیر طبیعی است که بیشتر هم شود.

آیا Cybertruck می تواند ۵۰۰ مایل را با یک شارژ طی کند؟
تسلا در رونمایی خود در سال ۲۰۱۹ قول داد که Cybertruck سه موتوره به برد ۵۰۰ مایل دست یابد. این قطعا امکان پذیر است. تسلا دارای پیشرانه های کارآمدی است برای رسیدن به ۵۰۰ مایل، تسلا فقط باید مقدار مناسبی از کیلووات ساعت را به برق وصل کند. ممکن است؟ آره. امکان پذیر، عملی یا مطلوب؟ شاید نه.

در کل بعد از گذشت حدود چهار سال مشخص شده که بسیاری از مانورهای تبلیغاتی تسلا برای سایبرتراک تو خالی بوده.اما با تمام این‌ها چیزی از ارزش‌های سایبرتراک کم نمی‌شود.این احتمالا انقلابی ترین محصول ۲۰ سال اخیر در آمریکا باشد و قطعا ساختارشکن ترین پیک‌آپ تاریخ. رساندن این ماشین فضایی به خط تولید کره زمین کار بزرگی است که تسلا یک قدم با آن فاصله دارد.

مرجع: اکوایران

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *