بنیانگذار DeepAI: هوش مصنوعی، سلاح هسته‌ای حوزه نرم‌افزار است

  • توسط admin
  • 11 قبل
  • 95
  • 0

هوش مصنوعی این روزها هیچ حدومرزی را پیش روی خود نمی بیند و به طور فزاینده‌ای، در جای جای زندگی ما انسان ها مشاهده می شود. همین مسئله، نگرانی هایی را در خصوص تاثیر آن بر اشتغال، صنایع و همچنین تحولات سیاسی همچون انتخابات بوجود آورده است.

در همین رابطه، اخیرا کوین باراگونا بنیانگذار شرکت DeepAI که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت دارد، در مصاحبه‌ای با شبکه WION به موضوعات مرتبط با هوش مصنوعی و آینده جهان با حضور این فناوری پرداخت.

مجموعه DeepAI اولین ابزار تولید متن به تصویر را معرفی کرد و اخیرا نیز محصول جدید خود به نام AI Chat را در دسترس عموم قرار داد. استفاده از این ابزار نیازی به ثبت‌‎نام ندارد و می توان از برنامه های متنوع آن بهره برد.

دیپ‌فیک ها و تهدید هوش مصنوعی برای رویدادهای سیاسی

از دید بنیانگذار DeepAI، همان اندازه که خلق تصاویر و ویدیوهایی نزدیک به واقعیت با کمک هوش مصنوعی جالب به نظر می رسد، به همین میزان، نگرانی درباره سوءاستفاده از این فناوری برای فریب افکار عمومی و یا ارائه اطلاعات غلط نسبت به افراد وجود دارد.
باراگونا می گوید: دیپ‌فیک (جعل عمیق) در دنیای سیاست می تواند پیامدهای گسترده‌ای داشته باشد به طوری که با این فناوری می توان چهره و هویت رهبران سیاسی جهان را که خبر جنگ جهانی بعدی را اعلام می کنند، جعل کرد.

وی به دیپ‌فیک هایی که پیشتر و بدون مجوز قبلی ساخته‌ شده‌اند، اشاره کرد و گفت که این موارد باید به عنوان مصادیق غیرقانونی اعلام شوند. هیچ‌کس نباید بتواند چهره و صدای شما را بدزدد.
مدیرعامل DeepAI در ادامه به مثال دیگری از یک تصویر جعلی از بمباران پنتاگون اشاره کرد و گفت که همگان مشاهده کردند که این تصویر چگونه باعث سقوط بازار سهام شد.

به اعتقاد بارگونا، از بدیهی‌ترین اشکال این فناوری می توان به ساخت دیپ‌فیک از رهبران سیاسی و افرادی که بیشتر در انظار عمومی هستند، اشاره کرد. می توان با هوش مصنوعی، این افراد را به گونه‌ای در حال اظهارنظر به تصویر کشید که در واقعیت، در تضاد با دیدگاه هایشان است. این موارد می تواند به سرعت در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی گسترش یاید و شاید هرگز نتوان آنها را اصلاح کرد.

رشد سریع فناوری هوش مصنوعی

این کارشناس حوزه فناوری در مورد سهولت استفاده از فناوری هوش مصنوعی گفت: قبل از ظهور هوش مصنوعی، طراحان و گرافیست ها می توانستند با استفاده از فتوشاپ، تصاویر دلخواه را ایجاد کنند اما با ظهور ابزارهای هوش مصنوعی مولد با قابلیت تبدیل متن به تصویر، این کار بسیار سریع‌تر صورت می گیرد و هر کسی می تواند بدون داشتن دانشی از طراحی و گرافیک، چنین کاری را انجام دهد.

کوین باراگونا، هوش مصنوعی را «سلاح هسته‌ای حوزه نرم‌افزار» توصیف کرد و افزود: اگر این سلاح به صورت کنترل نشده و بدون نظارت در اختیار برخی افراد قرار گیرد، می تواند آسیب های جدی و زیادی به دیگران وارد کند.

اختلال در صنایع حمل و نقل و آموزش

این کارشناس گفت استفاده از هوش مصنوعی در صنایع حمل و نقل و آموزش می تواند منجر به بیکاری در مقیاسی وسیع در این دو حوزه خواهد شد. وی گفت این فناوری به حدی می تواند در این حوزه ها نفوذ کند که تمامی رانندگان را از کار بیکار کند.

باراگونا درباره تاثیر هوش مصنوعی در عرضه آموزش نیز گفت که این روزها شاهدیم که پلتفرم های آموزش و یادگیری آنلاین به شدت با افت بازدید و استفاده توسط دانش‌آموزان مواجه شده‌اند چرا که اکنون کاربران می توانند از ابزارهای هوش مصنوعی برای دسترسی به آموزش های تخصصی در مورد موضوعات مختلف استفاده کنند.

تغییر در مشاغل

مدیرعامل DeepAI گفت که هوش مصنوعی منجر به ایجاد تغییرات شغلی خواهد شد به طوری که اگرچه شاید برخی ها بیکار شوند، اما مشاغل جدیدی ایجاد خواهند شد که افراد می توانند با کسب مهارت، در آنها مشغول به کار شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کارگران می توانند مهارت های جدید را بیاموزند؟ گفت: یکی از این مشاغل، مهندسی پرامپت (Prompt) است که تقریبا یک سال پیش، برای افراد خارج از حوزه هوش منصوعی، جالب و شاید شناخته‌شده نبود. اما اکنون ظرفیت های شغلی بسیاری دارد و می توان با مهارت آموزی در این حوزه، مشغول به کار شد.

وی افزود: انقلاب هوش مصنوعی می تواند شغل هایی ایجاد کند که به افراد دارای مهارت های کم، این امکان را می دهد تا کارهای بسیار باکیفیتی را ارائه دهند.

مقررات در حوزه هوش مصنوعی

کوین باراگونا خواستار وضع مقرراتی در مورد هوش مصنوعی شد و گفت که بخشی از این باید معطوف به ارائه حمایت قانونی و منابع مالی برای اجرای نحوه استفاده از این فناوری جدید باشد.
این کارشناس گفت: ما نیازمند یک پلیس سایبری هستیم که بتواند حملات سایبری و آن دسته از جرائمی را که توسط ابزارهای هوش مصنوعی صورت می گیرد، شناسایی و متوقف کند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *