۱۷ قانون جدید برای وب سایتهای تجارت الکترونیک موفق

  • توسط admin
  • 8 قبل
  • 607
  • 0

۱۷ قانون جدید برای وب سایتهای تجارت الکترونیک موفق

140715363400_how_to_shutterstock_100979218_ecommerce_659px

تجارت الکترونیک نسبت به دهه ۷۰ (دهه ۹۰ میلادی) تکامل بسیاری پیدا کرده است. ولی طراحان باهوش وبسایتهای تجاری هنوز ایده هایی برای اینکه خرید الکترونیک چه طور باید انجام شود دارند بدین معنا که خرید آنلاین می تواند بهتر انجام شود. ۱۷راهنمای زیر شما را در طراحی وبسایت خود کمک خواهد کرد :

۱) بگو من کجا هستم :اگر فروشگاه الکترونیک شما (وب سایت شما) دارای بیش از یک زیر سطح (Sub Level) برای مرور کردن می باشد بسیار حیاتی است که به بازدید کننده خود نشان دهید کدام قسمت از ساختار وب سایت شما را بازدید می کند.این کار را با استفاده از خط عنوان (Head Line) یا Sub Header یا Bread Crumbs (به عنوان مثال صفحه اصلی> قسمت اصلی>زیر قسمت>محصول) انجام دهید.

۲) به من اجازه بده تا مرور محدود شده ام را به حالت اول برگردانم : زمانی که بازدید کننده شما در جستجوی محصول خاص مرور خود را محدود می کند (در اینجا با انتخاب سازنده ای خاص به نام Ted Baker) این اجازه به او داده شود که به جای استفاده تکراری از دکمه back بتواند سریعاً به حالت اولیه (محدود نشده) برگردد.

۳) به من اجازه بده به طریقی که می خواهم نمایش محصولات را مرتب کنم : استانداردهایی به شرح زیر در این زمینه وجود دارد: – قیمت (از گران به ارزان) – قیمت (از ارزان به گران) – محبوبیت کالا (Popularity or Best selling) – محصولات برجسته – براساس امتیاز خریداران و محصولات تازه (New or Latest) اگر گزینه برجسته در مورد محصولات شما کاربرد ندارد می توانید آن را حذف کنید ولی سایر موارد باید در لیست امکانات مرتب کردن وب سایت شما وجود داشته باشد.

۴) محصولات مورد نظر را به من نشان بده : اگر کمتر از ۲۰۰ محصول در یک زیر شاخه از محصولات خود دارید منطقی به نظر می رسد که به بازدید کننده اجازه دهید تا اگر خواست، تمام این محصولات را در یک صفحه مشاهده کند. اینترنت پر سرعت اعتراض هایی که در مورد زمان بارگزاری وجود داشت را بی اعتبار کرده است (البته باید مطمئن شوید که درصد زیادی از مشتریان بالقوه شما به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند). به نظر من وبسایت هایی که چنین امکانی را برای بازدید کنندگان خود فراهم نمی کنند کار طراحی خود را به خوبی انجام نداده اند.

۵) امکانات بیشتر برای انتخاب بهتر باعث لذت می شود: اگر می توانید امکاناتی در سایت خود اضافه کنید که بازدید کننده بتواند با سهولت بیشتری به کالای مورد نظر خود برسد، تجربه خرید (یا بازدید) او را بهتر کرده اید. در مورد مثال این بخش امکان انتخاب اندازه (Size) کفش به نظر حیاتی به نظر میرسد زیرا خریدار دوست ندارد بعد از انتخاب کفش مورد نظر خود مطلع شود که اندازه دلخواه او وجود ندارد.

۶) هر چه مشخص تر بهتر: قانون ۵ بسیار با ارزش است و من می خواهم با تکرار آن به عنوان قانون ۶ این اهمیت را نشان دهم. این قانون که در آن بازدید کننده می تواند جستجوی خود در یک زیرشاخه خاص را بهبود بخشد، با قانون ۷ که در آن بازدید کننده امکان مرور در یک زیرشاخه دیگر مرتبط با محصول مورد جستجوی خود را می یابد متفاوت است.

۷) به من بگو چقدر باید بپردازم و چقدر تخفیف می گیرم :همانطور که در جلسه ی پنجم دوره ی تدوین طرح تجاری آکادمی مجازی ایرانیان ذکر شده،یکی از نکاتی که در برنامه ی مالی میبایست به آن توجه کرد این قانون می باشد. معمولا در برخی از صفحات مربوط به محصولات، اطلاعاتی که بازدید کننده به دنبال آن است نشان داده نمی شود.ارایه قیمت محصولات بخصوص در مورد وب سایتهایی که به دلیل ارایه تخفیف (discount sites) معروف هستند، ضروری است. اگر بتوانید میزان بیشتری از اطلاعات محصول را (درست جایی که بازدید کننده فقط یک کلیک با صفحه اختصاصی محصول دارد) نشان دهید در طراحی وب سایت قروشگاهی خود قدم بسیار خوبی برداشته اید. این اطلاعاتا می تواند شامل موارد زیر باشد: جنس محصول، توضیحی کوتاه در مورد محصول، رنگ و اندازه و یا سایر امکانات مرتبط.

۸) محل مربوط به جستجو را در دسترس قرار دهید : هنگامی که بازدید کننده جستجویی انجام میدهد،علاوه بر نتایج جستجو، محل مربوط به متن جستجو را در دسترس قرار دهید تا اگر بازدید کننده خواست متن خود را ویرایش کند، به آسانی بتواند این کار را انجام دهد.

۹) به من این امکان را بده تا جستجوی خود را بهینه کنم: اگر دارای یک سیستم جستجوی پیشرفته می باشید یا می توانید به بازدید کننده امکان انتخاب قیمت، رنگ، اندازه، مدل و … را بدهید، این کار را حتما انجام دهید. او برای این کار از شما ممنون خواهد بود. بازدید کنندگان جستجو را معمولا خسته کننده ترین بخش اکثر سایت های تجارت الکترونیک می دانند.

۱۰) تا می توانید به متن مورد جستجوی کاربر نزدیک شوید :در مثال بالا وب سایت ebay با نشان دادن اینکه چه کلمات کلیدی چه نتایجی داشته اند، کاری بس حرفه ای انجام داده است. این تکنیک پیشرفته باید توسط سایرین نیز به کار برده شود.

۱۱) اطلاعات ضروری مربوط به کاربرد تخصصی کالای خود را به اشتراک بگذارید: بسیاری از کالا ها دارای کاربردهای ویژه ای می باشند. به عنوان مثال می توان به کیف لپ ناپ (عکس بالا) و یا لباس برای افراد بزرگ سال اشاره کرد. دقت داشته باشید که اگر کالای شما در جایی خاص مورد استفاده است حتما در قسمت مربوط به توضیحات کالا به آن اشاره کنید. نمی توانید حدس بزنید به چند سایت قروش کیف لپ تاپ سر زدم تا توانستم سایتی پیدا کنم که نوضیح داده بود کدام کیف برای کدام سایز لپ تاپ مناسب است.

۱۲) به مشتری نشان دهید محصول مورد نظر او در انبار وجود دارد یا نه : هنوز هم وبسایت هایی وجود دارند که به شما اجازه اضافه کردن کالا به سبد خرید و رفتن به مرحله آخر خرید (Check out) را می دهند قبل از اینکه شما به حقیقت تلخی به نام “در انبار موجود نمی باشد” پی ببرید. به احتمال زیاد این تجربه باعث می شود شما برای همیشه ار فروشنده دیگری خرید کنید.

۱۳)هر چقدر هم که عکس داشته باشید زیاد نیست : از آنجایی که مشتری نمی تواند کالای شما را به طور فیزیکی لمس کند، قرار دادن عکس های متنوع، توضیحات، ویدئو و حتی نمایش ۳ بعدی کالا بسیار با ارزش می باشد. بدین وسیله شما می توانید احساس لمس مجازی کالای خود را ایجاد کنید. یک عکس از یک زاویه خاص از یک کالا که نوسط نولید کننده برای شما ارسال شده است، به هیچ عنوان کفایت نمی کند.با افزایش عکس ها و نوضیحات بقیه بیشتر در مورد کالای شما صحبت خواهند کرد و لینک بیشتری نیز به صفحه کالای خود دریافت می کنید.

۱۴) به من اجازه بده روش های مختلف ارسال کالا را ببینم : عده بخصوصی از مشتریان شما وجود دارند که می خواهند قبل از شروع خرید، روش های مختلف ارسال کالا توسط شما را بدانند.شما اصولا نمی خواهید این مشتریان را که از نسل های مسن جامعه هستند از دست بدهید. سعی کنید لینک به شرایط و زمان تحویل کالا را به صورت مشخص ( و معمولا در پایین صفحه) قرار دهید.

۱۵)اگر نمی توانی کالا را برای من ارسال کنی بهتر است بگویی چه کسی می تواند : در ابن مثال Ted Baker کفش ۲۰۰ دلاری مورد علاقه مشتری خود را نمی تواند برایش ارسال کند ولی موضوع بدتر این است که توضیح نمی دهد چی کسی می تواند این کار را انجام دهد. سرانجام مشتری خرید خود را از آمازون (Amazon.com) انجام خواهد داد ولی چون Ted لینکی به آمازون نداده است کمیسیون خود را از دست می هد. ( اگر مشتری Ted به این برند علاقه فراوان نشان ندهد ممکن است حتی این فروش از دست برود.

۱۶) با ایمیل به مشتری خود در مورد خریدش اطمینان دهید : در این مثال Ted با ایمیل به مشتری خود، تایید می کند که سفارش را دریافت کرده است و جزئیات خرید و زمان حمل و … را به او نشان می دهد. شما نیز باید همین کار را انجام دهید و اجازه ندهید مشتری شما پس از پرداخت پول در مورد زمان حمل کالای خود بی اطلاع باشد.

۱۷) تمام جزئیات مربوط به سفارش را بلافاصله برای مشتری خود ارسال کنید : هنگامی که برای مشتری خود تاییدیه سفارش ارسال می کنید، نوجه داشته باشید که تمام جزئیات مربوط به سفارش و نوع کالای مورد درخواست را برای او ارسال کنید. اگر مشتری شما اشتباهی در سفارش کرده باشد، مثلا بجای سایز ۸ ، سایز ۹ سفارش داده باشد می خواهد قبل از اینکه کالا به دست او برسد، سفارش خود را تصحیح کند.
امیدوارم که تکنیک هایی که در بالا عنوان شد بتواند در طراحی سایت تجارت الکترونیک شما سودمند باشد. مطمئن باشید با هم می توانیم اینترنت را مکان بهتری برای خرید و فروش کنیم.

به کانال تلگرام کافه MBA بپیوندید

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *