چگونه انتقاد دیگران از شما باعث پیشرفتتان می‌شود؟

  • توسط admin
  • 7 قبل
  • 684
  • 0

b10837fc-342e-4238-aefb-deb3546ba1fb

شما چطور به انتقادها پاسخ می‌دهید؟

آیا از جایگاهی تدافعی به آن واکنش نشان می‌دهید یا از آن به عنوان بازخوردی کارآمد بهره می‌گیرید؟
انتقاد یکی از اصول کلیدی موفقیت است و می‌تواند مراحل بعدی پیشرفت را برای شما مهیا سازد.
افرادی که دارای اعتماد به نفس خوبی هستید، از انتقاد به شکلی موثر بهره می‌گیرند اما افرادی که احساس امنیت نمی‌کنند، از جایگاه تدافعی به آن واکنش نشان می‌دهند. انتقاد در ذهن افراد نامطمئن حالتی اغراق شده به خود می‌گیرد و باعث می‌شود که آنها هزاران بار به خود بگویند: «من نمی‌توانم. من خیلی به دردنخورم! دوران کاری من تمام شده. آنها مرا دوست ندارند.» همین جملات منفی هستند که باعث ایجاد رفتار تدافعی می‌شوند. اما روش بهتری برای درنظر گرفتن انتقادها وجود دارد: انتقاد معیار سنجشی است که هدف آن پیشرفت است. پس انتقاد را به عنوان اطلاعاتی در نظر بگیرید که به رشد شما کمک می‌کند. اطلاعاتی که شما را به ارزیابی صحیح‌تری از دیدگاه دیگران هدایت می‌کند و گام‌های بعدی پیشرفت را سر راه‌تان قرار می‌دهد. حضور همیشگی انتقاد و بازخورد دیگران نسبت به کار شما بخش مهم و تفکیک ناپذیر موفقیت متداوم است.
به جای این که به دنبال انتقاد نظر مثبت و تایید دیگران باشید، باید از خود بپرسید: «این کار چه اشکالی دارد؟ چطور می‌توانم بهتر انجامش دهم؟» با این‌گونه سوالات احتمالا نظرات سازنده‌تر و مفیدتری برای ادامه‌دادن مسیر موفقیت‌تان به دست خواهید آورد.
الون ماسک این موضوع را به این شکل بیان می‌کند: «انتقاد ارزشی برابر با طلا دارد و شما باید همیشه گوش شنوایی برای آن داشته باشید؛ به ویژه برای انتقادهایی که از جانب دوستانتان بیان می‌شوند. البته ممکن است مردم دچار اشتباه شوند و انتقاد درستی صورت نگیرد، اما حداقل کاری که باید انجام دهید این است که به دقت به همه انتقادها گوش دهید.
البته می‌دانید که انسان ممکن است در هر مرحله‌ای دچار اشتباه شود؛ هدف ما این است که کمتر دچار خطا شویم.

.
برنامه عمل امروز:

به دنبال انتقاد باشید. حداقل از سه نفر بپرسید که رفتار شما چگونه است یا چه مشکلی در شما یا کسب و کارتان می‌بینند؟
اگر به این چالش بپیوندید، امروز می‌تواند روزی باشد که زندگی‌تان دستخوش تغییراتی مثبت می‌شود یا همانطور که ارسطو می‌گوید: «از انتقاد دوری کنید؛ هیچی نگویید، هیچ کاری نکنید، و هیچ کس (مهمی) هم نباشید!»

(یادداشت‌های دارن هاردی)

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *