۸ راه برای ایجاد رابطه مثبت

  • توسط admin
  • 7 قبل
  • 385
  • 0

workplace-relationshipsامروز ارتباط با دیگران، یکی از مهمترین و در عین حال با ارزشترین بخش از زندگی هر یک از ما را تشکیل می دهد.زیربنا و شالوده موفقیت در جذب مشتری برقراری ارتباط مناسب است.دوستی های پایدار و موفق، روابط خانوادگی گرم و موفقیت های تحصیلی و شغلی و در نهایت جذب مشتری به مهارتهای ارتباطی ما بستگی دارد.اگر نحوه ارتباط با مردم صمیمی دوستانه و مثبت باشد. اوقات زندگی دلپذیر می شود.دوستی با اشخاص تنها از راه گفتگو و یا ارتباط کلامی با آنها ایجاد نمی شود بلکه رفتار ما در این مورد نقشی اساسی دارد.اگر ارتباط خصمانه و تؤام با احساسات منفی باشد اثرات این نوع ارتباط مستقیماً به ما باز می گردد.کسانی که نمی توانند نظر دیگران را به خود جلب کنند و با آنها دوست شوند از آن جهت است که در برخورد با آنها رفتاری مطلوب ندارند.رمز موفقیت در ارتباط با دیگران اینست که آنها را دوست بداریم.کسی که مردم را دوست ندارد و در وجود خود علاقه ای نسبت به آنها احساس نمی کند، همیشه تنهاست و در زندگی بیش از دیگران دچار سخی و مشکلات می شود.

۱- تبسم
یک تبسم خوشایند نشانه آمادگی برای پذیرش دوستی با دیگران تلقی می شود.تبسم همه جا نشانه آن نیست که شما از زندگی خود راضی و شاد هستید ولی هنگامی که با فردی آشنا مواجه می شوید یا می خواهید با کسی اظهار دوستی کنید، تبسم شما محیط مساعدی برای رابطه دوستانه شما با او بوجود می آورد.هر چه رفتار و حرکات چهره شما در جلب دوستی مؤثرتر باشد توفیق شما در برقراری ارتباط بیشتر خواهد بود.

۲- برخورد خوش

زمانی که در برخورد با دیگران رفتار شما سرد و دور از نشانه های دوستی است، طبعاً نبایستی انتظار داشته باشید که طرف مقابل به دوستی با شما تمایل داشته باشد.در برخورد با دیگران گشاده رو باشید و با حرکات سر و دست و چهره خویش علاقه و تمایل خود را برای جلب دوستی آنها نشان دهید و مطمئن باشید که در این رابطه رفتار شما بدون پاسخ نخواهد ماند.برخورد سرد با دیگران فرد را در موضع دفاعی و عدم آمادگی برای ارتباط قرار می دهد.

۳- رفتار دوستانه

با رفتار خود نشان دهید که به طرف صحبت خود علاقمند هستید و برای او و گفته هایش اهمیت قائل می شوید.در گفتار خود با طرف مقابل نقش (( متکلم وحده )) را بازی نکنید. بگذارید او هم به نوبه خود درباره مطلبی که مورد بحث است اظهار نظر کند.رفتار آدمی به منزله زبان غیر کلامی او تلقی می شود. شما هر قدر آدم اجتماعی و علاقمند به حفظ روابط با دیگران باشید مادامی که نتوانید در این رابطه رفتار مطلوب از خود نشان دهید، در مقصود خود که جلب دوستی دیگران است، موفق نخواهید شد.

۴- تماس برای برقراری رابطه

شما با فشردن دست کسی که با او مواجه می شوید، عملاً به او نشان می دهید که مایل به ایجاد رابطه دوستی با او هستید بنابراین شما سعی کنید در این کار پیشقدم باشید.خود را با نام معرفی کنید و یقین بدانید که شما با این طرز رفتار باب رابطه و دوستی را با طرف مورد بحث خود خواهید گشود.به طرف مورد صحبت خود بگوئید به دوستی با او علاقمند هستید و مایلید هر چند گاه او را ملاقات کنید.

۵- برخورد نگاه

فراموش نکنید که نگاه کردن به صورت فردی که مورد صحبت شماست در ایجاد دوستی با او اثری فوق العاده دارد. هنگامی که او تبسم می کند شما هم به آن پاسخ دهید و مخصوصاً وقتی که صحبت می کند به او بنگرید.با نگاه کردن خود به طرف مقابل می فهمانید که ه صحبت کردن با او علاقمند هستید.خیره شدن به چهره طرف مورد صحبت ممکن است در پاره ای از موارد نتیجه عکس داشته باشد.طرف مقابل شما هر چند در رفتار خود بی تفاوت باشد و به سردی با شما برخورد کند با مشاهده تبسمی که شما بر لب دارید نرم خواهد شد و به آن پاسخ خواهد گفت.گاهی نگاه کردن بدون ابراز توجه به طرف مقابل نشانه عدم توجه فرد به طرف مورد صحبت تلقی می شود. حتماً از این طرز نگاه کردن احتراز کنید.

۶- حرکت سر به نشانه تأیید

یک حرکت سر به نشانه قبول سخنان طرف مقابل، همراه با تبسم و رفتاری دوستانه می تواند شما را در ایجاد رابطه و دوستی با او موافق گرداند.

۷- گوش کردن و تأثیر آن در جذب مشتری

در ارتباط با طرف مقابل ( مشتری ) سریع قضاوت نکنیم، بلکه اجازه دهیم مشتری حرفهای خود را بزند و از پیش داوری پرهیز کنیم.صبور باشیم و از قطع کلام مشتری بپرهیزیم و نسبت به سخنان او بی توجه نباشیم.

عواملی که باعث حواس پرتی می شوند را کنترل کنیم و در هنگام سخن گفتن مشتری، با تلفن یا شخص دیگری حبت نکنیم.شنیدن تنها بخشی از فرایند دریافت، درک، توجه، معناگذاری و پاسخگویی توسط شنونده است.

  • با علاقه گوش کنیم و در صورت لزوم سؤال کنیم.در فرایند مشتری گرائی باید مهارت های گوش دادن را بهبود بخشیم.
    بپذیریم که هم فرستنده و هم دریافت کننده پیام، در برراری ارتباط مؤثر به یک اندازه نقش و سهم دارند، پس هر دو باید برای برقراری راتباط تلاش کنند.
  •  در ارتباط با طرف مقابل ( مشتری ) سریع قضاوت نکنیم، بلکه اجازه دهیم مشتری حرفهای خود را بزند و از پیش داوری پرهیز کنیم.
  • صبور باشیم و از قطع کلام مشتری بپرهیزیم و نسبت به سخنان او بی توجه نباشیم.
  • در هنگام گوش دادن احساساتی نشویم، عواطف خود را کنترل کنیم و دچار خشم و نفرت و…نشویم.
  • طرز صحیح نشستن یا ایستادن در فرایند گوش دادن مؤثر است. پس در هنگام سخن گفتن با مشتری در بهترین وضعیت قرار گیریم.
  • عواملی که باعث حواس پرتی می شود را کنترل کنیم و در هنگام سخن گفتن مشتری، با تلفن یا شخص دیگری صحبت نکنیم.
  • دقیق و کامل به سخنان مشتری گوش دهیم.
  • شنونده فعال باشیم، یعنی با علاقه گوش کنیم و در صورت لزوم سؤال کنیم.

۸- ارائه شخصیت جذاب و نقش آن در مشتری گرائی

مرتب، تمیز و در عین حال ساده لباس بپوشیم تا مشتری با ما احساس صمیمیت کند.شوخی زیاد ما را فردی سطحی و بی اعتبار معرفی می کند.با آرامش و وقار با مشتری صحبت کنیم و از بلند صحبت کردن بپرهیزیم بی احترامی و بی ادبی در کلام از جذابیت می کاهد. باید در مقام مشتری ظاهری آراسته و باطنی وارسته داشته باشیم. مشتری فردی محترم است، پس باید در مقابل او مؤدب و موقر ظاهر شویم.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *