جذب مشتری بر روی اینترنت با پست الکترونیک

  • توسط admin
  • 8 قبل
  • 345
  • 0

جذب مشتری بر روی اینترنت با پست الکترونیک

email-marketing-2

در دنیای واقعی و نیز در دنیای مجازی باید برای جذب مشتری استراتژی داشت. با توجه به آموزش های دوره تفکر استراتژیک برای رهبران کسب و کار آکادمی مجازی ایرانیان ، می توان استراتژی‌های مختلف و متعددی برای جذب مشتری در نظر گرفت، که ما باید با توجه به نوع مخاطبین‌مان و صد البته مهمتر از آن با توجه به بازخورهایی که از مخاطبین‌مان می‌گیریم، استراتژی یا استراتژی‌های جذب مشتری مورد نظرمان را انتخاب کنیم و به کار بگیریم. ما مطمئن هستیم که مشتری‌های احتمالی ما – برای کالا یا خدماتی که ارائه می کنیم – روی اینترنت حضور دارند (آنها یا سرگرم جستجو هستند یا اینکه از سایتی به سایت دیگر می‌روند) – بازدید کننده از سایت ما زمانی مشتری واقعی است، که یک نیاز واقعی داشته باشد، و زمانی که ما بتوانیم «نیاز» او را بفهمیم و «پاسخی» (کالا یا خدمات) مناسب برای آن داشته باشیم، در صورتی که بازدید کننده «قدرت خرید» داشته باشد و ما توانسته باشیم، در مدتی که به سایت ما آمده است، توجه او و بعد به مرور زمان اعتمادش را جلب کنیم، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که بازدید کننده به مشتری احتمالی ما تبدیل شود.

متون و تصاویر گرافیکی راههای اصلی اثرگذاری ما بر روی بازدید کننده‌ها است، ما برای جلب توجه بازدید کننده، فرصت بسیار کمی در اختیار داریم به قولی ۳۰ تا ۴۵ ثانیه و بعد او از سایت ما خارج می‌شود، اگر توانسته باشیم توجه او را جلب کنیم، او مجدداً باز می گردد اما یادتان باشد که طبق آخرین آمار و ارقام و یافته ها، ۸۰ تا ۸۵ درصد از بازدید کنندگان را در همان بازدید اولشان از دست می‌دهیم بدون اینکه دلیل آن را بدانیم (شاید از طراحی ما خوشش نیامده است، شاید از نحوه برخورد ما خوشش نیامده است، ممکن است کالا یا خدمات ما نیاز او را برآورده نساخته است و بسیاری از شایدهای دیگر …) ما باید بدانیم که کلاً روی اینترنت پنج نوع آدم حضور دارند: ۱- افرادی که به دنبال اطلاعات بخصوصی می‌گردند، این افراد خوب میدانند که به دنبال چه آمده‌اند. ۲- افرادی که به دنبال همه جور اطلاعاتی هستند، این افراد هدف خاصی ندارند، به همه چیز علاقه دارند و این افراد چیز هایی را می‌خرند که در همان لحظه به آن نیاز دارند. ۳- افرادی که دنبال چیزهای رایگان هستند، خیلی سخت می‌توان به انها چیزی فروخت، چون فکر می‌کنند، چیزی که به دنبالش هستند را می توانند جایی دیگر مفت (یا رایگان (: ) پیدا کنند. ۴- افرادی که دنبال تفریح و سرگرمی هستند. این افراد خیلی زود خسته می‌شوند، چرا که اصولاً وقتی خیلی خسته شده‌اند برای اینکه حوصله‌شان بیشتر از این سر نرود، به اینترنت می‌آیند، علایق ویژه ای دارند مثلاً دنبال بازی‌های کامپیوتری یا دیدن فیلم و دریافت فایل‌های موسیقی هستند، جذب کردن آنها راحت تر است و البته استراتژی های خاص خود را دارد. ۵- افرادی که حقیقتاً خریدار هستند. این افراد خیلی خوب می‌دانند که به دنبال چه هستند : انها کالا یا خدماتی را می خواهند که خیلی راحت سفارش بدهند و خیلی سریع دریافت کنند، عاشق ایده های جدید و خلاقیت هستند و اعتماد این افراد را باید با برشمردن ویژگی‌های کالا یا خدماتی که ارائه می دهیم جلب کنیم. ببینید، شما باید مخاطب خودتان یا مشتری خودتان را بخوبی بشناسید، باید از تکنیک ها و تاکتیکهای جذب مشتری آگاه باشید تا بتوانید، مشتریان احتمالی خودتان را در بین این پنج نوع آدمی که به اینترنت آمده است جذب کنید.

شما باید مشتری را به خوبی بشناسید و بدانید که دقیقاً به دنبال چیست و چه می‌خواهد، باید بدانید که آیا کالا یا خدماتی را که ارائه می‌کنید، تا چه مدت می تواند نیاز او را برطرف کند، بعد بهترین راه و روش را برای جذب این خریداران انتخاب کنید و روش خرید یا سفارش را برای او ساده کنید.

بر روی اینترنت، ابتدا باید برای سایت‌‌تان بازدید کننده داشته باشید، ترافیک سایت را باید با استفاده از روش‌ها و استراتژی‌های مختلف بالا ببرید، بعد در حالی که شناخت خوبی نسبت به مخاطبین هدف خود دارید، توجه و اعتماد آنها را باید به خودتان جلب کنید. این زمان می‌برد و نیاز دارد تا شما در این راه از وقت و پول خودتان سرمایه گذاری کنید. ما معتقدیم که فکر کردن، سخت‌ترین کار در بازاریابی و بویژه بازاریابی اینترنتی است.

ما معتقدیم که در بازاریابی، بالا بردن میزان ارتباط با مشتریان احتمالی و حفظ آن و نیز جلب اعتماد آنها به مرور زمان کلید موفقیت شما در جذب مشتری است. اگر روی اینترنت، بتوانید از طریق سایت‌تان این کار را انجام دهید، مطمئن باشید که موفق می‌شوید.

از طرف دیگر، پست الکترونیک یکی از ابزارهای بسیار قوی و منحصربفرد است که اینترنت در اختیار ما قرار داده است. با استفاده از این ابزار ارتباطی، کاربران اینترنت می توانند با صرف کمترین هزینه و به سرعت و به صورتی کاملاً حرفه‌ای، پیام خود را به یکدیگر برسانند.

همانطور که میدانید «بازاریابی» یعنی مجموعه فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم تا «کمک» کنیم مخاطبین «هدف» یا «مشریان احتمالی»‌مان که دارای «قدرت خرید» نیز هستند با آشنایی، کسب اطلاعات بیشتر و نهایتاً استفاده از «کالا» یا «خدمات» ما به «نیاز»های خود پاسخ گویند. برای این منظور می‌توانیم از ابزارها، تکنیکها و تاکتیکها و استراتژی‌های مختلف و متنوعی که در اختیار داریم استفاده کنیم تا با مخاطبین هدف «ارتباط» برقرار کنیم و با حفظ این ارتباط، آن را توسعه بخشیم. ابزار پست الکترونیک یکی از ابزارهای مهم در بازاریابی اینترنتی است که برای ایجاد ارتباط و حفظ و استمرار آن بخوبی می‌تواند این مهم را انجام دهد. متاسفانه، این ابزار مثل هر ابزار دیگری، همیشه در دست افراد آگاه از اصول اخلاقی و اجتماعی و متعهد به آن نبوده است. برخی با استفاده از این ابزار، ایجاد مزاحمت و ناراحتی را با «بازاریابی» اشتباه گرفتند و در سرتاسر دنیا شروع کردند به ارسال «هرزنامه» به طوری که امروزه ۸۰ تا ۸۵ درصد از نامه‌هایی که دریافت می‌کنیم به نوعی در این طبقه‌بندی قرار می گیرند.

«بازاریابی از طریق پست الکترونیک» هدف دیگری دارد و مسلماً ایجاد ناراحتی و مزاحمت هدف آن نیست. ما با اتخاذ این روش و با استفاده از این ابزار قوی، پیامهایی را ارسال می‌کنیم که به نوعی می‌توانند در جلب اعتماد مشتریان احتمالی‌مان و ایجاد نوعی حس اطمینان در مخاطبین هدف‌مان به ما کمک کنند. در این شیوه، مخاطبین هدف را باید از میان سیل بازدید کنندگان از سایت‌هایمان پیدا کنیم و توجه آنان را به کالا یا خدماتی که ارائه می‌کنیم جلب کنیم. سپس برای این افراد که خود خواستار دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کالا یا خدماتمان شده‌اند اطلاعات بیشتری در متن پیام‌هایی تکمیلی (خبرنامه‌ها) به صورتی روزانه، هفتگی یا ماهانه و سالانه ارسال کنیم. همانطوری که گفتم این پیامها باید بنابر درخواست مخاطبین باشد و صحت این درخواستها (به عنوان مثال عضویت در خبرنامه ها) حتی الامکان دو یا سه بار مورد تایید مخاطب قرار گرفته باشد. در این حالت، ارتباطی مستمر و دائمی بین فروشنده کالا یا خدمات و خریدار احتمالی برقرار می‌شود و به مرور زمان، حس اعتماد و اطمینان در طرفین افزایش می‌یابد. «بازاریابی از طریق پست الکترونیک» فقط به ارسال «خبرنامه‌ها» ختم نمی‌شود، راهها و استراتژی‌های مختلفی دارد که در این مختصر نمی‌توانیم به همه آنها اشاره کنیم، اما در میان استراتژی‌های آن، ارسال «خبرنامه»های دوره‌ای که مخاطب هر زمان که مایل باشد می تواند به آن فهرست بپیوندد (Opt-in) و یا هر زمان که تمایل داشت از آن فهرست خارج شود (Opt-out) جزو معرف ترین و موفق ترین استراتژی‌ها است.

«بازاریابی از طریق پست الکترونیک» با رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای ضمن معرفی کالا و خدمات شما به مخاطبین هدف‌تان، می‌تواند نام و علامت تجاری شما را در میان مردم، خصوصاً مخاطبین و مشتریان احتمالی‌تان مطرح کرده و میزان درجه شناسایی آن را بالا ببرد و جا بیاندازد، میزان حس اعتماد و اطمینان بین طرفین را بالا ببرد، موجب افزایش ترافیک سایت و بازدیدهای پیاپی از سایت شود (بالا بردن Repeat Visits) و حجم «ارتباط» شما با مخاطبین را بالا ببرد و در نهایت موجب افزایش فروش شود.

به کانال تلگرام کافه MBA بپیوندید

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *