تعریفی از رضایت مشتری

  • توسط admin
  • 8 قبل
  • 423
  • 0

تعریفی از رضایت مشتری

AAEAAQAAAAAAAAI_AAAAJGRlYmE0N2I4LTRlMmQtNDI2My1hNTIzLTRlZGQzNjczODA1Ng

اگر میزان انتظارات قبل از خرید با فایده ای که نصیب مشتری میشود برابر باشد مشتری راضی است ودر این صورت رضایت خود از محصول را به چند نفر دیگراعلام میکند.اگر میزان انتظارات کمتر از فایده کسب شده باشد مشتری به درجه خشنودی وشعف می رسددر این حالت مشتری نسبت به شرکت وفادار بوده وخود به خود سعی در تبلیغات برای محصولات شرکت خواهد داشت که این امر می تواند برای شرکت مزیت صرفه جویی در تبلیغات محسوب شود.اما اگر میزان انتظار بیشتر از فایده باشد مشتری ناراضی است.ودر چنین حالتی نارضایتی خود را به چند نفردیگرنیز اعلام خواهد کرد.ونکته جالب این است که طی تحقیقاتی مشخص شده که اگر نارضایتی مشتری از سوی بنگاه درست مدیریت و پاسخ داده شودو بتوانیم مشتری ناراضی را به مشتری راضی تبدیل کنیم درجه وفاداری او به شرکت بیشتر از مشتری است که در ابتدا راضی بوده است.
با این تعاریف و گفته های جلسه ی دوم و ششم دوره ی بازاریابی و مدیریت بازارهای ملی و بین المللی آکادمی مجازی ایرانیان، بهتر میتوانیم مشتری راضی را تشخیص دهیم وبه این نکته توجه داشته باشیم که: مشتری قبل از خرید محصول انتظاراتی دارد که بر مبنای تصویر ذهنی او شکل گرفته است ومهمترین عواملی که تصویر ذهنی راشکل میدهند عبارتند از:
۱- نیاز و خواسته مشتری
۲- باورهای مشتری
۳- تجربه‌های پیشین مشتری در ارتباط با همان عرضه کننده
۴- پیام‌های دریافتی مشتری از عرضه کننده از طریق ارتباطات دوسویه یا تبلیغات متنوع عرضه کننده.
۵- تجربه‌های پیشین مشتری در ارتباط با سایر عرضه کنندگان
۶- نظرات دریافتی مشتری از دوستان و آشنایان در ارتباط با تجربه‌های آنان از این کالا و خدمت یا انواع مشابه آن. ۷- عوامل موقعیتی که مربوط به شرایط مشتری در زمان خرید می‌شود, مثل میزان پول در دسترس, زمان موجود برای خریدومکان خرید و…

اهمیت مشتری برای نشان دادن اهمیت مشتری و ضرورت حفظ او، توجه به نکات زیر ضروری به نظر می رسد:

۱)هزینه جذب یک مشتری جدید، بین پنج تا ۱۱ برابر نگهداری یک مشتری قدیم است.

 ۲)برای افزایش دو درصدی مشتری، باید ۱۰ درصد هزینه کرد.

 ۳)ضرر و زیان از دست دادن یک مشتری، در حکم فرار ۱۰۰ مشتری دیگر است.

 ۴) رضایت مشتری، پیش شرط تمام موفقیت های بعدی شرکت هاست.

 ۵) رضایت مشتری، مهمترین اولویت مدیریتی در مقابل اهداف دیگری چون سودآوری، سهم بیشتر بازار، توسعه محصول و… می باشد.

 ۶)ارزشمندترین دارایی هر سازمان، اعتماد و اطمینان مشتریان است.

 ۷) انتخاب مشتری دایمی و وفادار، تنها شرط بقای دایمی و استمرار فعالیت های کارآمد هر شرکتی است.

 ۸)مدیران ارشد باید شخصا الگوی پایبندی در قبال رضایت مشتری باشند.

 ۹) برای جلب اعتماد مشتریان، کمتر از توان خود قول بدهید و بیشتر از قولی که داده اید، عمل کنید.

 ۱۰) معادل ۹۸ درصد مشتریان ناراضی، بدون شکایت به سمت رقبا می روند.

 ۱۱) احتمال این که مشتریان کاملاً راضی (شاد) مجدداً از شرکت شما خرید کنند، شش برابر مشتریان فقط راضی است.

 ۱۲) گوش دادن به شکایت مشتری ۹۰ درصد کار است و حل کردن آن هفت درصد و پیگیری برای اطلاع از راضی شدن مشتری هم سه درصد دیگر است.

تاثیر رضایت و وفاداری مشتری:

– وفاداری مشتری کلید موفقیت تجاری است و مفهوم مشتری وفادار افزایش قابلیت سوددهی (ارزش آفرینی) در هزینه های پایین است؛
– در دنیای پرتحول امروز، ایجاد و نگهداری وفاداری مشتری به تلاشی سخت نیازمند است، تجارت الکترونیکی بسیاری از سدهای ورود رقبا را کاهش داده و توانایی انتخاب بی سابقه تامین کننده (فروشنده) را در اختیار مشتری قرار داده است؛
– بیشتر سازمانهای تجاری قدیمی روشهای نوین روابط مشتری را مدنظر قرار نداده و بیشتر مشتریهای خود را از دست داده اند. الس براون می گوید افزایش پنج درصدی در نگهداری مشتری منافع قابل حصول را دو برابر می کند؛
– هیچ سازمانی نباید چنین فرض کند که مدیریت مشتریان برای وفاداری به معنی مدیریت مشتریان برای سودآوری است؛
– مشتری وفادار به عنوان یک بازاریاب عالی ومنبع فروش خیلی ارزشمند است.

۵ راه اساسی برای جلب رضایت مشتری :

۱- صمیمی باشید
حتی با چیزهای کوچک مثل یک دست نوشته یا یک مکالمه تلفنی کوتاه. بسیاری از شرکتهای بزرگ مشتریان را با مکالمه های تلفنی عذاب آور و یا ۴ صفحه اطلاعات مبهم درگیر میکنند در حالی که باید با مشتری مثل یک شخصیت محترم برخورد کرد نه یک مشکل.

۲- پی گیر باشید
خیلی عجیب است که پی گیری کردن را همه فراموش میکنند. پی گیر بودن به ۳ دلیل بسیار مهم است. ۱ نشان میدهد که شما برای رفع موضوع تلاش میکنید. ۲- شما این امکان را پیدا میکنید که موارد جدیدی را بررسی کنید. ۳- هیچ کس انتظارش را ندارد.

۳- تشکر کنید
من اخیرا از طریق یک آژانس مسافرتی جدید به کاستاریکا سفر کردم. قبل از برگشتن یک سری اسپری مسافرتی به عنوان هدیه از طرف آژانس دریاف کردم. ۳ هفته بعد از برگشتن از سفر از طرف آژانس تماس گرفتند و درباره سفر و خدماتشون نظرخواهی کردند. در هفته چهارم آنها عکسی از من خواستند تا در وب سایتشان قرار دهند. واقعا حس خوبی داشت.

۴- برای بهبود شرایط تلاش کنید
وقتی مشکلی واقعا شما را به دردسر انداخته صراحتا به آن اعتراف کنید و هر کاری که برای حل آن از دستتان بر می آید انجام دهید. چرا که نه!برای بهتر کردن اوضاع بیشتر از آنچه که افراد انتظار دارند برایشان تلاش کنید .

۵- مشتریان را بی خبر نگذارید
این حس را همه تجربه کردیم زمانی که پشت خط تلفن منتظر ماندید و هیچ صدای موسیقی هم بگوش نمیرسد. در این حالت با خودتان میگویید من هنوز پشت خط هستم یا نه؟ چه اتفاقی افتاده؟ الو ! الو؟ اگر این تجربه رو داشته اید می دانید که چه حس بدی دارد. همیشه از دیگران بخواهید تا از انتظاراتشان نسبت به شما بگویند.

به کانال تلگرام کافه MBA بپیوندید

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *