بازی پادشاهی در میدان رقابت دو حریف؛ خیز ریاض برای قرار گرفتن در نظم جهانی چند قطبی

  • توسط admin
  • 10 قبل
  • 86
  • 0

به گزارش اکو‌ایران، خالد بن عبدالعزیز الفالح، وزیر سرمایه گذاری عربستان سعودی در گفت‌و‌گویی به سی ان بی سی گفت که عربستان سعودی، چین را به عنوان شریک کلیدی خود در دنیای چندقطبی می‌بیند و انتظار می رود دو کشور با افزایش منافع مشترکشان به یکدیگر نزدیک شوند.

عربستان بخشی از نظم جهانی چندقطبی است

الفالح در جریان کنفرانس تجاری اعراب و چین تاکید کرد که این به نوعی یک نظم جهانی چند قطبی است که ظهور کرده است، به بیانی دیگر در حال ظهور نیست و چین نقش برجسته ای در فرایند آن ایفا می‌کند.جهان چند قطبی به معنای سیستم جهانی است که تحت سیطره غرب قرار ندارد یا به میدانی جهت مبارزه میان دو قدرت بزرگ آنگونه که در جنگ سرد شاهدش بودیم، تعریف نشده است.

الفالح در ادامه این گفتگو خاطر نشان کرد که پادشاهی بخش مهمی از این دنیای چند قطبی است و این کشور نقش خود را نه تنها در عرصه توسعه اقتصادی، بلکه در سایر حوزه‌های دیگر نیز ایفا خواهد کرد. به باورش همکاری اقتصادی میان چین وعربستان و شورای همکاری خلیج فارس و کل منطقه عرب از اهمیت زیادی برخوردار است.

فرصت سازی به سبک ریاض برای دور زدن واشنگتن

ایالات متحده بعد از جنگ سرد به عنوان قدرت برتر جهانی نقش آفرینی کرد. ظهور چین و بریکس(دیگر بازارهای نوظهور چون برزیل، روسیه، هند و آفریقای جنوبی) در کنار خشم از سیاست‌های تحریمی و جنگ‌های آمریکا در سراسر جهان درخواست‌ها برای برقراری نظم جهانی را افزابش داد؛ نظمی که در چارچوبش قدرت میان کشو‌رهای مختلف توزیع شده است.

عربستان در ایجاد توازن در روابط دوستانه اش با چین و ایالات متحده خود را بخشی از نظم جدید می‌داند. پادشاهی همچنین به بازیگری جهانی بسیار فعال‌تر تبدیل شده و از توان مالی نفتی‌اش برای افزایش تجارت و سرمایه گذاری بین المللی و کسب نفوذ در سراسر جهان استفاده می‌کند.

وزیر سرمایه گذاری عربستان در همین راستا و در گفتگو با سی ان بی سی تاکید کرد که پادشاهی فرصت‌هایی را برای شرکت‌های چینی و سعودی و سرمایه گذاری در کشور ثالث ایجاد کرده آن هم با توسل به اهرم‌هایی که که کشورهای در حال توسعه بدان متوسل می شوند. او در ادامه با اشاره به جنوب جهانی گفت از آنجایی که جنوب مرکز رشد فن آوری و سرمایه است ما دیگر به سان نظم جهانی پیشین به شمال وابسته نیستیم.

چین قادر است جانشین آمریکا شود؟

روابط ۸۰ ساله واشنگتن و ریاض غالبا در قالب یک رابطه نفتی در ازای امنیت خلاصه می‌شود.  ایالات متحده تجهیزات نظامی در عربستان دارد و تسلیحات پیشرفته به این کشور می‌فروشد و با ارتش سعودی عملیات مشترک برگزار می‌کند.اما روابط ایالات متحده و عربستان در سال‌های اخیر پرتنش شده چرا که دولت بایدن تلاش کرد تا پادشاهی را به دلیل نقض حقوق بشر و تاثیرگذاری بر حجم تولید نفت تحت فشار قرار دهد.

در همین حال، چین سال‌ها است که به عنوان شریک تجاری عربستان و بزرگ ترین خریدار نفت بالاخص از منظر اقتصادی پیشروی کرده است. با این حال روابط ریاض با پکن بیشتر کاربردی و اقتصادی است تا استراتژیک. با این همه بعید است این بازیگر به این زودی جایگزین ایالات متحده شود.

ریاض همه تخم مرغ‌هایش را در یک سبد نمی چیند

عربستان در سال های اخیر تسلیحات چینی بیشتری را خریداری کرده، بالاخص تسلیحاتی که واشنگتن تمایل چندانی به فروش آن به متحدانش در خلیج فارس نداشته است. علاوه بر این، انتقال فن آوری و پروژه های زیرساختی چین نیز در پادشاهی در حال رشد است چرا که محمد بن سلمان به دنبال تنوع بخشیدن به اتحادهای کشور خود و مستقل شدن است.

شی جین پینگ دسامبر از عربستان دیدار کرد و دو کشور توافقنامه مشارکت راهبردی را امضا کردند؛ توافقنامه ای که وزارت خارجه چین در آن بازه زمانی از آن تحت عنوان نقطه عطف دوران ساز در تاریخ چین و اعراب یاد کرد.الفالح در باب روابط کشورش با پکن گفت که این یک تغییر قابل توجه از یک رابطه تجاری به سمت رابطه‌ای مبتنی بر سرمایه گذاری است. این عبارات در حالی مطرح شد که کنفرانس اعراب و چین تنها چند روز بعد از سفر آنتونی بلینکن به ریاض برگزار شد. الفالح این ایده که روابط رو به رشد با چین تهدیدی برای ایالات متحده است را بی پاسخ گذاشت و گفت عربستان شریک همه اقتصادهای بزرگ در سطح جهان خواهد بود و چین مطمئنا یکی از این کشورها است.وزیر سرمایه گذاری عربستان رابطه این کشور با واشنگتن را فوق العاده توصیف کرد و تاکید داشت که ایالات متحده همچنان بزرگ ترین سرمایه گذار خارجی پادشاهی است.

پیشنهاد: برای تجربه واقعی فرایندهای نبرد پادشاهان، این گیمیفیکیشن را ببینید

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *