چگونه مدیری باشیم تا مورد احترام کارکنان قرار بگیریم؟

  • توسط admin
  • 8 قبل
  • 1585
  • 0

uid_a5440ba4a40f4eff7d87152d941547391475671685636_width_600_play_0_pos_0_gs_0_height_338

الف: در زمینه تعاملات و ارتباطات (جریان خون در سازمان)

۱- با همه محترمانه رفتار کنید: با کارکنان ، همکاران و روساء با احترام رفتار کنید . از پایین ترین رده سازمانی تا مدیران ارشد اجرایی.

۲- اصول انسان گرایی را رعایت کنید: بپذیرید اول از همه کارکنان انسان هستند و بعد کارمندتان . منزلت و شأن آنان را حفظ کنید.

۳- کارکنان خود را بشناسید: با صدا زدن نام کارکنان فضای رسمی و خشک اداری را بشکنید و محیط کاری صمیمانه و انسانی بوجود آورید . سراغ فرزندان کارکنان را بگیرید و حال آنها را جویا شوید. از مشکلات خانوادگی که اخیراً برای کارکنان بوجود آمده است سوال کنید.

۴- توان و انرژی مخفی کارکنان را آزاد سازید( توانا سازی): استعدادهای پنهان کارکنان را کشف و به عرضه ظهور و عمل برسانید.

۵-علایق کارکنان متفاوت است: آنچه بعنوان انگیزش برای یک نفر مطرح است ممکن است برای فرد دیگر نباشد. با صلاحدید خودتان بهترین انگیزه را برای کارکنان فراهم کنید.

۶- بین همه کارکنان مساوات برقرار کنید: خیلی عاقلانه نیست هنگام تعامل بین کارکنان پارتی بازی کرده و گرایشات فردی را در تصمیم گیریها دخالت دهید.

۷- همه کاره نباشید: تفویض اختیار کنید . کارکنان از اینکار استقبال می کنند و آنرا فرصتی برای نشان دادن لیاقت و شایستگی خود می دانند.

۸- شغل مناسب برای فرد مناسب انتخاب کنید: بعضی از کارکنان برای مشاغلی مناسب هستند که نیازمند خلاقیت است در حالیکه بعضی دیگر برای کارها معمولی و عادی مناسب تر هستند. شما بعنوان مدیر باید بتوانید تا مشاغل مناسب را برای کارکنان انتخاب کنید.

۹- مسئولیتها را تعریف کنید: محدوده های کنترل برای هر یک از کارکنان روشن کنید تا بتوانید مطابق آن تشویقات و تنبیهات را اعمال کنید.

۱۰- به کارکنان اعتماد کنید: همه کارهای روزمره را زیرنظر نگیرید و برای هر کار جزئی نظر ندهید . اگر کارکنان بدانند که به آنها اعتماد دارید باعث می شود بدون نظارت و سرپرستی کارشان را بهتر و موثرتر انجام دهند و باعث می شود به اعتماد شما پاسخ مثبت دهند.

۱۱- خوب پرداخت کنید : حقوق و مزایای پرداختی باید در حد یا بیش از استانداردهای سازمان باشد. پرداخت های مادی مکفی یکی از بهترین انگیزه ها برای انجام کارهای سخت است.

۱۲- به عملکردهای ویژه پاداش دهید: هر نوع تلاش مضاف کارکنان را تحسین و قدردانی کنید. به منظور قدردانی از کارکنان پرداخت پاداش معنوی و ارتقاء شغلی حتی برای چند روز و یا دستی بر شانه کارکنان زدن  می تواند موثر است.

۱۳- در حضور همگان تشویق کنید و در خلوت سرزنش: توبیخ و ملامت فرد در حضور همکاران حتی اگر مرتکب خطایی شده باشد بدترین ضد انگیزه و روش برای کاهش روحیه و ایجاد ناامیدی است. به عبارتی دیگر قدردانی و تمجید از کارکنان در حضور سایرین باعث می شود انگیزه بیشتری برای کارکردن داشته باشند.

۱۴- داد و فریاد کمکی نمی کند: بخاطر خطایی که کارکنان سهواً مرتکب شوند بر سرشان داد و فریاد نکنید  در عوض به آنها بگوئید چرا مرتکب خطا شده اند و دیگر تکرار نشود. صدای بلند و کلمات توهین آمیز باعث می شود کارکنان پیامی را که می خواهید منتقل کنید درک نکنند.

۱۵- فرد گرایی یک اصل است: همه ما با یکدیگر تفاوت داریم. در حالیکه بعضی از کارکنان  خواهان روابط غیررسمی و دوستانه هستند ، بعضی دیگر خواهان روابط رسمی و اداری هستند.

۱۶- گوش دهید: در مورد مشکلات شخصی افراد همدلانه رفتار کنید بدون آنکه بخواهید زیاد در زندگی خصوصی آنها دخالت کنید.

۱۷- به کارکنان این احساس را بدهید که ارزشمند هستند: هر یک از کارکنان دوست دارند بعنوان عضوی موثر بتوانند مشارکت مثبتی در سازمان داشته باشند و نمی خواهند بعنوان فردی مزاحم و مازاد در سازمان باشند . واقعیت این است که بهاء دادن به کارکنان موجب می شود کارآمدتر باشند.

۱۸- به مشکلات خانوادگی رسیدگی کنید : به کارکنان فرصت کافی برای رسیدگی به مشکلات شخصی و خانوادگی بدهید اگر دلیل موجه ای داشتند. اگر احساس کردید کارکنان بدلیل مشکلات روحی و هیجانی نمی توانند به خوبی کارشان را انجام دهند از آنها حمایت کنید.

۱۹- انتقاد سازنده کنید: اگر احساس می کنید که کارمندی دارای توان انجام بهتر کارها را دارد از او تشکر کنید و بگوئید چه احساسی دارید. گاهی اوقات باور و اعتقادی که  به کارمندان دارید او را به سمت موفقیت های بیشتر سوق می دهد.

۲۰- مربی یا راهنما باشید: هر کسی می تواند رئیس باشد. اما یک مربی خیر. جنبه های مثبت کارکنان را تقویت کنید و به آنها کمک کنید ضعف های خود را از بین ببرند.

۲۱- خیلی سختگیر نباشید: اجازه دهید کارکنان از فرصتهای لازم برای پیشرفت شخصی و حرفه ای استفاده کنند . تنگ نظر نباشید. به کارکنان برای ادامه تحصیل یا تقویت مهارتهای کاری و گسترش افق دید کمک کنید. این اقدام باعث تقویت وفاداری و حس احترام کارکنان به شما می شود.

۲۲- تملق راه به کجایی نمی برد: با چرب زبانی از کارکنان نخواهید کارشان را انجام دهند. یک مدیر یا کارمند خوب فرق بین تملق و قدردانی را می داند.

۲۳- مشورت کنید : از کارکنان پیشنهادها و نقطه نظرات دریافت کنید . از کارکنان راجع به روشهای بهتر کارها و رویه های جدیدتر بهبود بهره وری سوال کنید . اینکار باعث میشود کارکنان احساس کنند در سرنوشت و کل فرآیندهای کاری سهیم هستند.

۲۴- اشتباه رخ می دهد: به کارکنان فرصت خطاکردن بدهید آنگاه می بینید که کارشان را بهتر انجام  می دهند. سختگیری بی دلیل فقط کارکنان را عصبی تر کرده و منجر به خطاهای بیشتر می شود.

۲۵- در صورت استحقاق کارکنان را تشویق کنید: برای موفقیت بر دوش کارکنان سوار نشوید. اگر کارکنانی فکری جدید و ابتکاری ارائه دادند آنها را تشویق کنید بویژه نزد روساء و سایر کارکنان اینکار را بکنید.

۲۶- پویایی گروهی داشته باشید: یاد بگیرید چطور گروه را مدیریت کنید . بدانید چه افراد بهتر               می توانند با دیگران کار کنند ، چه کسی کارش را به بهتر انجام می دهد و چه کسی مناسب چه شغلی است.

۲۷- بازخورد دهید: زمینه ساز بازخورد صحیح باشید . اگر بازخورد منفی بود نگذارید کارکنان ناامید شوند و اگر مثبت بود غرور کاذب ایجاد نشود.

۲۸- در مشکلات سازمانی شریک شوید:  هنگام کاهش مزایا و مشکلات مالی سازمان از کارکنان حمایت کنید . اینکار مشکل است اما پیشنهاد می شود مزایای دریافتی خودتان نیز مانند کارکنان کاهش دهید. اینکار باعث احترام بیشتر کارکنان به شما می شود.

۲۹- دنیا متنوعی است: به تفاوتهای فرهنگی و اجتماعی کارکنان و همچنین آداب و رسوم آنان احترام بگذارید.

۳۰- علاقه نشان دهید: بی تفاوتی بد است اما بدتر از آن دخالتهای بیجا است . به کاری که کارکنان انجام می دهند قدری علاقه نشان دهید.

۳۱- اجازه شکایت کردن بدهید : قبل از هرگونه تصمیم گیری به حرفهای کارکنان گوش دهید . اگر شکایت و ایراد کارکنان صادقانه و منطقی بود، آنرا بپذیرید.

۳۲- افراد متفاوت روشهای کاری متفاوتی دارند: هر کارمندی روش کاری خاصی دارد . اجازه دهید کارکنان در انتخاب روشهای کاری آزادی عمل داشته باشند به شرطی که کارها به بهترین نحوه انجام شود.

۳۳- نیاز به فن آوری نمی باشد: خبرهای ناخوشایند را به تدریج به کارکنان بدهید. به هنگام قطع فوق‌العاده‌ها و مزایا لازم نیست آنرا بصورت بخشنامه ابلاغ کنید بلکه می توانید حضوراً کارکنان را از این موضوع مطلع سازید.

۳۴- کار مساوی و پرداخت مساوی: کارها و مسئولیت ها را میان کارکنان بطور مساوی تقسیم کنید تا کسی احساس نکند به او اجحاف شده است.

۳۵- قضاوت نکنید: هنگام منافشه شخصی میان کارکنان از هیچ کدام طرفداری نکنید . شما قاضی دادگاه عالی نیستید که بدانید کی حق است و کی ناحق . اگر اختلاف مربوط به کار باشد بدون آنکه از کسی طرفداری کنید به آرامی اختلاف را حل کنید یا آنرا تحت کنترل بگیرید. در غیراینصورت موضوع را به واحد ذیربط ارجاع دهید.

۳۶- سخن چینی ممنوع: کارکنانی  را که  از دیگران غیبت و بدگویی می کنند هیچگاه مورد تشویق و توجه قرار ندهید.

۳۷- توجه به زمان : وقتی کارکنان از هر ثانیه برای انجام کار استفاده می کنند هیچگاه  ضرب الاجل غیرمنطقی برای انجام کار تعیین نکنید.

۳۸- تبادل اطلاعات کنید: کارکنان را در جریان کارها و تصمیمات کاری مطلع سازید. با آنها مانند ماشین آلات بدون احساس رفتار نکنید که فقط باید کار کنند.

۳۹- حرمتها را حفظ کنید:  حتی اگر تنها هستید خیلی با کارکنان خودمانی نباشید چون دیگران ممکن است فکر کنند پارتی بازی می کنید.

۴۰- من نه فقط ما : به مقام خود پز ندهید و مغرور نشوید و به کارکنان نگوئید اینکار را بکن چون من می گویم و اگر خواهان احترام کارکنان هستید اینکار را نکنید . ممکن است با این روش کارتان انجام شود اما بطور کلی کارکنان عزت نفس خود را از دست می دهند.

ب: موضوعات مربوط به مرخصی و کار

۴۱- کارکنان را زیر کار زیاد له نکنید: زیرا می دانید کارکنان در جایگاهی نیستند که بتوانند از دستورات شما سرپیچی کنند. همه کارها را سرشان نریزید. چون باعث عصبانیت و عملکرد ضعیف آنان می شوید.

۴۲- مرخصی موضوعی کاملاً شخصی است: وقتی کارکنان مرخصی می گیرند اصرار نکنید که بدانید به کجا می خواهند بروند . وارد حریم خصوصی کارکنان نشوید.

۴۳- کار اداری را از کارکنان در اداره بخواهید : از تماس گرفتن با کارکنان در خانه یا به هنگام مرخصی جداً بپرهیزید مگر آنکه کار اضطراری باشد . در این شرایط کارهای مهمتر را در اولویت قرار دهید.

۴۴- در ثانیه های آخر کار محول نکنید: هیچکس دوست ندارد در آخر وقت به او کاری محول شود مخصوصاً اگر برای بعدازظهر خود برنامه ای داشته باشد. وقتی کارمندی آماده رفتن به خانه است به او کار ارجاع ندهید.

پ: اگر شما مدیری مرد هستید

۴۵- خارج از نزاکت نباشید: در حضور همکاران زن لطیفه تعریف نکنید .

۴۶- محترمانه رفتار کنید: تفاوتی بین زنان و مردان قائل نشوید.

۴۷-مردان مریخی هستند و زنان ونوسی: به یاد داشته باشید زنان و مردان از نظر جثه باهم متفاوتند . زنان در شرایط خاص مانند دوران بارداری ، زایمان ، ازدواج و قاعدگی نیازمند توجه ویژه هستند.

ت: اگر شما مدیری زن هستید

۴۸- تظاهر نکنید: بخاطر قدرت نمایی خودتان مردان را در مشاغل پایین منصوب نکنید.

۴۹- لباس مناسب بپوشید: حجاب و پوشش مناسب و مطابق عرف و شرع داشته باشید.

ث: همیشه فرصت برای بهبود وجود دارد

۵۰- بهترین باشید: کارکنان به مدیرانی احترام می گذارند که کارشان را خوب بلد باشند و بدانند راجع به چه چیزی صحبت می شود . خیلی مشکل است به حرفهای مدیری گوش داد که خودش نمی‌داند چه   می خواهد بگوید.

۵۱- وقت خود را مدیریت کنید:  به کارها نظم دهید . برنامه روزانه داشته باشید و فعالیتها را بر اساس جدول زمان بندی انجام دهید در نتیجه مجبور نیستید در نزد کارکنان با عجله و شتابزده به حرفهای آنان گوش دهید.

۵۲- رعایت نکات اخلاقی: در همه تعاملات از جزیی ترین تا مهمترین موضوعات نکات اخلاقی را رعایت کنید. در این حالت کارکنان نه فقط احترام زیادی برایتان قائلند بلکه به شما به چشم یک الگو می نگرند.

۵۳- موثر باشید نه فقط واکنش انجام دهید:  حوادث و اتفاقات را کنترل کنید . نگذارید حوادث غیرقابل پیش بینی رخ دهد.

۵۴- اشتباهات خودتان را بپذیرید: برای کارکنان خیلی سخت است رئیسی مرتکب خطایی شود و کماکان منکر آن شود. اگر مدیری به اشتباهات خود معترف شد نه تنها تحسین بیشتر کارکنان را بدنبال دارد بلکه الگویی برای کارکنان می شود که آنها نیز موقع ارتکاب خطا مقاومتی نکنند.

۵۵- گستاخی مفید نیست: اقتدار را بدون گستاخ بودن یاد بگیرید.

۵۶- هرگز خودبین نباشید چون مدیر هستید : هرگز با غرور از اشتباهات خود دفاع نکنید

 ۵۷- اتلاف وقت نه ، خواستن نه: علیرغم اینکه کاری ندارید. وقت خود را با پیگیری کارهای جزئی و بی اهمیت تلف نکنید .  بهتر است گفتگوهای تلفنی طولانی و بی‌ارزش، جستجو اینترنتی برای سرگرمی یا چت کردن در اداره انجام نشود بویژه اگر از کارکنان انتظار داشته باشید اینکارها را نکنند.

۵۸- کارهای دلخواه: کارهای دلخواه همراه با شوخ طبعی باعث میشود کارکنان به شما به عنوان یک فرد محبوب و دوست داشتنی احترام بگذارند.

۵۹- تمرکز، تمرکز، تمرکز: بر اهداف فردی و سازمانی تاکید کنید. در این حالت هدایت کارکنان آسانتر است.

۶۰- از شایعه پراکنی جلوگیری کنید: از کسانی که درباره کارکنان شایعه می سازند حمایت نکنید شایعه نمی تواند ذره ای از احترام شما را نزد کارکنان بکاهد.

۶۱- یکی از کارکنان باشید : فکر نکنید اگر کمک کارمندی کردید کسرشأن است. در موقع نیاز به کمک کارمندان بشتابید.

۶۲- واقع بین باشید: با کارکنان بصورت رمانتیک رفتار نکنید

۶۳-مواظب رفتارتان باشید : رفتارهای نامناسب می تواند موجب از بین رفتن حرمت و احترام شما نزد کارکنان شود.

۶۴- چاپلوسی نکنید : تملق روساء باعث می شود ذهنیت خوبی از شما در کارکنان بوجود نیاید.

۶۵- به آنچه که می گوئید عمل کنید: بعنوان مثال اگر از کارکنان انتظار دارید به موقع به اداره بیایند خودتان زودتر بیائید و دیرتر بروید ، اضافه کاری کنید، از مرخصی چشم پوشی کنید . به عبارتی هر کاری را می خواهید کارکنان انجام دهند اول خودتان انجام دهید.

۶۶- ببینید و یاد بگیرید: آیا در سازمان شما مدیر دیگری هست که کارکنان از او تعریف کنند؟ کارهای اورا زیر نظر بگیرید . درسهای ارزشمندی وجود دارد که می توانید از او یاد بگیرید.

۶۷- محکم به باورهایتان پایبند باشید: به آنچه که معتقدید صحیح است پایبند باشید و تردید نکنید و تحت فشار به باورهای خودتان پشت پا نزنید.

۶۸- اگر در اولین گام موفق نشدید دوباره سعی کنید ، سعی کنید: اجازه ندهید شکست شمارا ناامید کند. همه ناکامی ها را بعنوان گامی برای موفقیت به حساب آورید.

۶۹- محکم و ثابت قدم باشید: اجازه ندهید موفقیت ها شما را مغرور کند، به یاد داشته باشید زندگی پر از فراز و نشیب است ، کارها را به خوبی انجام دهید ، طرحها و پروژه ها را به موقع تمام کنید اما از طریق روشهای ساده.

۷۰- در دسترس باشید: اجازه دهید کارکنان بدانند که برای گفتن مشکلات می توانند نزدتان بیآیند. با علاقه به حرفهای آنان گوش دهید.

۷۱- عفو کنید وفراموش کنید: با کارکنان غرض ورزی شخصی نکنید . در این حالت کارها بهتر انجام می شود.

۷۲- پرداختهای منطقی داشته باشید: تصمیماتی بگیرید که هم برای سازمان و هم کارکنان سودمند باشد. سازمان را بر کارکنان مقدم دانستن و برعکس از محبوبیت یا از کارآیی شما می کاهد.

۷۳- آماده کمک باشید: شاید لازم نباشد برای انجام هر کاری در اداره باشید . اما مطمئن باشید هر روز هستید ، بر پیشرفت برنامه ها نظارت کنید حتی در صورت عدم حضور در اداره ، سعی کنید سهم خود را در موفقیت کارها فراموش نکنید در این صورت همیشه مورد احترام کارکنان بوده  و در قلب آنان جای دارید.

نتیجه گیری: مدیری باشید که مورد احترام کارکنان باشید ، احترام ذاتی نیست بلکه باید آنرا بدست آورد ، اسم و رسم یا شهرت ممکن است یک دفعه بدست آید اما احترام نه ، شما باید کاری کنیدکه کارکنان از اینکه با شما کار می کنند ، کم کم ، روز به روز و هفته به هفته احساس غرور کنند.

همچنین پیشنهاد می‌شود برای اطلاعات بیشتر سری بزنید به دوره مجازی کوتاه مدت مدیریت منابع انسانی

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *