چالش های مدیریت منابع انسانی در دوران کرونا

  • توسط admin
  • 3 قبل
  • 654
  • 0

کیانا کامیاب / با شیوع ویروس کرونا چرخ‌های صنعت و تجارت متوقف شده و منابع انسانی بیشترین آسیب را دیده اند.
اصلی ترین ویژگی کرونا، غیر منتظره بودن آن است و در حال حاضر کل جهان را فراگرفته که باعث میشه تصمیم گیرندگان در موقعیت اضطراب و سردرگمی قرار بگیرند و بر تمامی کسب و کارها و اقتصاد دنیا تاثیر بسیار مهمی بگذارد .

و اما چالش‌هایی که مدیران به دلیل شیوع کرونا با آن روبرو هستند :

سلامت روان و رفاه در شرایط کرونا
تغییر فرهنگ کار باعث تاثیربر سلامتی و رفاه کلی کارکنان میشود و مسائلی مانند استرس، اضطراب و سایر مسائل بهداشت روان همیشه وجود داشته است. سازمان‌ها همیشه در حال برنامه ریزی برای سلامتی ، امنیت و مزایای بهداشتی و انعطاف پذیری برای کارمندان خود بوده‌اند. اما شیوع ناگهانی کرونا مشکلات روحی کارمندان را چندین برابر کرده است.
مدیران شرکت‌ها با وجود کرونا، با قدرت به کار خود ادامه می‌دهند، اما نباید نقش خود را در حمایت از کارمندانی که با این موضوع در ارتباط هستند نادیده بگیرند. یک سازمان برای ایجاد یک فرهنگ کاری قوی نیاز به شفافیت دارد. یعنی مدیران زمانی میتوانند مشکلات کارکنان خود را شناسایی کنند که با انها ارتباط ازاد داشته باشند واین موضوع باعث بهره وری و رضایت شغلی کارکنان و تاثیر بر روی کل سازمان میشود.

مدیران مشاغل چگونه میتوانند باعث بهبود وضعیت کارکنان در سازمان شوند؟

وظیفه ی یک مدیر در همه ی شرایط “حمایت از اعضای تیم خود” وسلامت روان آنهااست. در ادامه تعدادی از ابزار و اقدامات برای بهبود سلامت روان کارکنان در محیط کار رو بهتون معرفی میکنیم.

۱- با کارکنان خود همدردی کنید.
موضوعی که باعث امیدواری کارکنان در اوضاع همه گیری کرونا میشود این است که با مشکلات روحی و روانی که روبرو میشوند را امری عادی ببینند و احساس تنهایی نکنند. شما ب عنوان یک رهبر باید در مورد مشکلاتی که با ان روبرو هستید با کارمندانتان صادق باشید تا انها با شما احساس راحتی کنند و در مورد مشکلاتشان با شماصحبت کنند.
وقتی مدیران در مورد چالش‌های خود صحبت میکنند، چه مربوط به سلامت روان باشد و چه نباشد، باعث می‌شود به عنوان یک انسان، الگو و شجاع به نظر برسند. رهبری واقعی، اعتماد ایجاد می‌کند و باعث بهبود تعامل و عملکرد کارکنان میشود.

۲- رفتارهای سالم را به الگویی برای کارکنان تبدیل کنید.
شما باید ب عنوان یک مدیر سلامت روانی افراد رو الگو قرار بدهید و به ان عمل کنید تا کارکنان شما مراقبت از خود را الویت قرار دهند و مرز بین کار و سلامتی را برای خود مشخص کنند.

۳- ایجاد فرهنگ ارتباطی از طریق احوالپرسی با کارکنان.
احوالپرسی منظم از کارکنان در این اوضاع بیش از شرایط دیگر حیاتی است و علاوه بر پرسیدن حال انها شما باید سوال هایی در مورد نیاز به پشتیبانی یا کمک از کارکنان خود بپرسید و کامل ب پاسخ انها گوش دهید و به انها دلگرمی بدهید البته نباید به صورت امرانه باشد چون نشان دهنده ی عدم اعتماد شما یا تمایل به سلطه گری است.

۴- انعطاف پذیر بودن وایجاد سازگاری و درک متقابل بین خود و تمام کارکنان
شما باید نیاز های خود و کارکنان که همواره در حال تغییر است را به طور منظم بررسی کنید و یادتان باشد زمانی میتوانید یک مسئله را حل کنید که بدانید چ اتفاقی در حال رخ دادن است.
نسبت به کارکنانتان انعطاف پذیر، سخاوتمند و واقع بین باشید زیرا این انعطاف پذیری باعث پیشرفت تیم شما در بحران هایی مانند کرونا میشود . این سازگاری به معنای پایین اوردن استاندارد های شما نیست . شما باید این انعطاف پذیری را عادی و به عنوان یک الگو نشان دهید و به کارکنان خود اعتماد دهید و بهترین هارا تصور کنید تا انها هم به شما اعتماد کنند و نسبت به همکاران خود صبور باشند و یکدیگر را درک کنند .

۵- اصلاح سیاست‌ و روش‌های اجرایی خود
برای کاهش استرس در واکنش به ناآرامی‌های ایجاد شده توسط کرونا، تا حد ممکن سخاوتمند و انعطاف پذیر باشید. به عنوان مثال ممکن است لازم باشد قوانین سازمان را در مورد موضوعاتی همچون میزان انعطاف ساعات کاری، مرخصی استحقاقی را تغییر بدهید. سعی کنید به جای اجرای اهداف سختگیرانه، بازبینی عملکرد و قوانین را به عنوان فرصتی برای ارائه‌ بازخورد دلسوزانه و یادگیری برای سلامت روان کارمندان در نظر بگیرید.

۶-مقایسه و بررسی عملکرد کارکنان به‌طور پیوسته.
شما می‌توانید در یک بررسی ساده و منظم متوجه می شوید که افراد در حال حاضر و با گذشت زمان چگونه کار می‌کنند.

۷- ارتباط مستمر با کارکنان خود
کارکنانی که احساس می‌کردند مدیرانشان در برقراری ارتباط مهارت ندارند، ۲۳٪ بیشتر از سایر افراد دچار افت سلامت روان در دوران کرونا شده‌اند. کارکنان خود را در مورد هرگونه تغییر یا به‌ روزرسانی سازمانی، مطلع نگه دارید تمام هنجارهای اصلاح شده را به روشنی بیان کنید..کاهش استرس کارکنان با تعیین انتظارات در مورد حجم کاری افراد، اولویت‌بندی کارهایی که باید انجام شود و تأیید مواردی که ممکن است در صورت لزوم کاهش یابد.

 مدیریت کار از راه دور در شرایط کرونا

دورکاری در دوران کرونا در همه سازمان‌ها، ارگان‌ها و حتی شرکت‌های خصوصی به شیوه ای پذیرفته شده است.

اما این شیوه از کار، ابعاد تازه ای وارد زندگی کارفرمایان و کارمندان کرده.از یک سو، در این شرایط کارمندان احساس می‌کنند که دائماً مشغول به کار هستند وتشخیص حد و مرز بین زندگی شخصی و حرفه برایشان سخت شده است.
و از سوی دیگر، کارمندانی که به مدت طولانی از فضای کاری سازمان دور می‌مانند، کم کم دچار احساس انزوای حرفه‌ای می‌شوند.

مزایای دورکاری در دوران کرونا:

تحقیقاتی که قبل از شیوع کرونا در مورد مزایای دورکاری انجام شده بود که نشان دهنده افزایش رضایت شغلی و تعهد کارمندان و بهبود نسبی عملکرد کارکنان در شرایط دورکاری بود.
به علاوه، باعث کاهش خستگی طولانی مدت کارکنان و استرس انها به خاطر کاهش رفت و امد و کاهش ساعات کاری است.
کاهش هزینه‌های رفت و آمد و آزادی بیشتر برای انجام کار به صورت مستقلانه از دیگر مزایای کار از راه دور شمرده می‌شود.

معایب دورکاری در دوران کرونا:

انزوای اجتماعی و شغلی، کاهش فرصت اشتراک اطلاعات و دشواری تفکیک بین زمان شخصی و شغلی از مشکلات دورکاری حتی قبل از کرونا بوده است.
عدم وجود یک جدایی فیزیکی بین این دو جهان می‌تواند باعث شود که بر روی تعهدات فرد بر خانواده تأثیر منفی بگذارد و همین مسئله به ایجاد اختلافات در خانواده‌ها منجر شود.
یکی از معایب دورکاری این است افسردگی شغلی است که کارمندان برای اثبات توانمندی‌های خود مجبورهستند ساعات بیشتری کار کنند.
اتصال مداوم به کار از طریق فناوری باعث می‌شود که کارمندان احساس کنند که خودشان نیز یک وسیله متصل به برق هستند و در نهایت در پایان روز نتوانند به درستی ذهن و جسم خود را از آن جدا کنند.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *