بشنوید/در اولین روز کاری چگونه رفتار کنیم؟

  • توسط admin
  • 3 قبل
  • 747
  • 0

اولین روز کاری به ‌یادماندنی‌ ترین و پراضطراب ‌ترین روز برای یک کارمند محسوب می‌شود.

معمولاً در اولین روز کاری بخش منابع انسانی برای کارمندان تازه وارد، تور داخلی برگزار می‌کنند که در آن شما را با واحد‌های مختلف، همکاران جدیدتان و نوع کاری که مجموعه انجام می‌دهد به طور ضمنی آشنا می‌کند.توجه داشته باشید رفتاری که در اولین روز کاری از خود نشان می دهید، سطح انتظار همکاران از شما را تعیین می‌کند پس شما نباید بیش از حد فعال یا بی‌تفاوت باشید.

به یاد داشته باشید هنگام قرارگیری در موقعیت‌های جدید و بخصوص در اولین روز کاری، داشتن هیجان و اضطراب امری کاملا عادی است. در این روز، مجبور به اثبات خود نیستید و دیگران نیز انتظار بازده و کارایی بالایی از شما ندارند. ولی شما باید این روز را جدی بگیرید.

 

اگر میخواهید کار جدیدی را شروع کنید این مطلب نکاتی به شما پیشنهاد میکند که با رعایت آنها می توانید در کارتان به موفقیت برسید:

۱-وقت‌شناس باشید

سعی کنید حتما به موقع در محل کار حضور داشته باشید، زیرا با این کار نشان می دهید که فرد وقت‌شناسی هستید. بهتر است ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زودتر از آغاز ساعت کاری ‌تان، در آنجا حاضر شوید.

اگر با مکان محل کارتان آشنایی چندانی ندارید یا برای رفتن به آنجا از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده می کنید، از چند روز قبل به آنجا بروید. تا هم راه را یاد بگیرید و هم مدت زمان رسیدن به آنجا را ارزیابی کنید.

بیشتر از ساعت کاری خود در محل کارتان نمانید. اگر می‌خواهید کارفرما را تحت تأثیر قرار دهید، به موقع سر کار حاضر شوید و پس از اتمام شیفت کاری، به موقع آنجا را ترک کنید.

 

۲-به حرف‌های کارفرما با دقت توجه کنید

معمولا کسی از کارمند جدید انتظار ندارد که در همان روز اول، بتواند به اندازه‌ی کارکنان قدیمی کار انجام دهد پس در مورد اشتباهات خود نگران نباشید تا جایی که ممکن است روی یادگیری بیشتر تمرکز کنید و به دقت گوش دهید تا نکاتی را که به شما گفته می‌شود از دست ندهید.

یک اشتباه را دو بار تکرار نکنید. با دقت به صحبت های کارفرما گوش دهید و آنهارا یادداشت کنید، تا مجبور نشوید که دوباره سؤال کنید.

 

۳-از سؤال پرسیدن خجالت نکشید

 

درخواست کمک از دیگران (یا کارفرما) به ‌ویژه در اولین روز کاری، اصلا خجالت ندارد. بهتر است یک بار بپرسید و کارتان را با اطمینان و درست انجام دهید تا اینکه با شک و تردید در کاری تلاش کنید  و آن را اشتباه انجام دهید.

 

۴-تلاش کنید رویدادهای آینده و ترتیب وقوع آنها را پیش‌بینی کنید

نحوه‌ی انجام کارها، اولویت‌های کاری و ترتیب انجام آنها در هر محیط کار با محیط کار دیگر فرق می‌کند. تلاش کنید که به خوبی وضعیت موجود را تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید رویدادهای محل کارتان را پیش‌بینی نمائید.

 

محیط کار بعضی از مشاغل به نوعی است که روز اول کار، می‌توانید در اطراف بگردید و کار دیگران را تماشا کنید. سعی کنید همه چیز را خوب ببینید.

برخی دیگر از مشاغل به نوعی هستند که بهتر است روز اول به جای آنکه کاری انجام دهید باید روند کاری را بپرسید.

 

۵-خودتان باشید

این موضوع به استعداد یا کاری که انجام می‌دهید ربطی ندارد و به رفتار و نحوه‌ی برخورد شما در محیط کار برمی‌گردد. به توانایی خود ایمان داشته باشید و خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.

به همکاران خود زمان بدهید تا شخصیت شما را بشناسند زیرا معمولا کمی طول میکشد تا افراد شخصیت جدید را در جمع خودشان بپذیرند و شما نباید رفتارتان را مطابق سلیقه‌ی آنها تغییر دهید.

 

۶-بر روی پوشش خود دقت کنید

از فردی که شما را استخدام کرده است یا شخصی که اطلاعات مورد نیاز برای روز اول را به شما ارائه می‌کند، نحوه پوشش مناسب را جویا شوید. چیزی به عنوان پوشش بسیار رسمی وجود ندارد اما برخی از پوشش‌ها، بسیار غیر رسمی تلقی می‌شوند.

 

۷-یک دوست و همراه برای خود پیدا کنید

اگر شرکت فردی را به منظور آموزش و راهنمایی شما تعیین نکرده است یک

دوست یا مربی غیر رسمی برای خود پیدا کنید. فردی که فعالیت‌های او بیشترین ارتباط را با شرکت و کمترین تداخل را با کار شما داشته باشد گزینه ی مناسبی است. باید به دنبال فردی باشید که برای رفتن به نزد او و گرفتن پاسخ سؤالات خود مشکلی نداشته باشید.

۸-اعتمادبه‌نفس داشته باشید

محل کار، مخصوصاً اگر اولین تجربه کاری شما باشد، محلی اضطراب‌آور است. انتظار نمی‌رود شما به همه‌چیز مسلط باشید. بنابراین، دوستانه رفتار کنید و به‌ محض ورود، شروع به یادگیری نمایید.

 

۹-با همکاران خود با عزت و احترام رفتار کنید

اگر در محل کارتان، همکارانی هستند که برقراری ارتباط و تعامل با آنها کمی دشوار است، با آنها بدرفتاری نکنید. زیرا این کار بر فرصت‌های شغلی شما در محل کارتان تأثیر منفی می‌گذارد.

 

۱۰-در کارهایی که به شما ارتباطی ندارد دخالت نکنید

کارمندان خوب باید در محل کار، توانایی‌های خود را نشان دهند و بر کاری

که باید انجام دهند تمرکز کنند. وقت خود را صرف کار دیگ

ران نکنید. البته این موضوع با کمک کردن به دیگران تفاوت دارد.

سعی کنید از شایعه ‌سازی و سخن‌چینی در محل کار دوری کنید. از پیوستن به گروه‌هایی که در محل کار تشکیل می‌شوند و کارشان این است که شما را از مسئولیت‌هایی که دارید منحرف کنند، خودداری کنید. فقط بر کار خود تمرکز کنید و به دیگران کاری نداشته باشید.

 

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *