تکنیک ساده ایلان ماسک برای حل مسائل پیچیده

  • توسط admin
  • 2 قبل
  • 92
  • 0

ایلان ماسک یکی از باهوش ترین و قدرتمندترین افراد جهان است. کارآفرینی که پشت “اسپیس ایکس”، “تسلا” و “توییتر” قرار دارد بی وقفه به دنبال دانش است و استعدادی برای به کارگیری آموخته‌­های خود در طیف وسیعی از رشته‌­ها دارد.

براساس گزارشی از وبسایت نشریه Inc. وقتی نوبت به “حل مسائل پیچیده” می‌رسد، ماسک رویکردی را دنبال می­‌کند که با بسیاری از ما متفاوت است، چراکه او از مفهوم “اصول اولیه” استفاده می­‌کند.

تفکر “اصول اولیه” راهی موثر برای مهندسی معکوس مسائل پیچیده و شعله‌ور شدن احتمالات خلاقانه است. “ایده اصلی این است که مسائل را به عناصر اساسی آن بشکنیم و سپس آنها را دوباره جمع کنیم”. ماسک این تفکر را اینطور توضیح می­‌دهد:

به‌طور کلی طرز تفکر افراد بسیار به قواعد یا قیاس با تجربیات قبلی وابسته است. کمتر اتفاق می‌افتد تلاش کنند تا بر مبنای “اصول اولیه” به مسائل نگاه کنند. آنها می­‌گویند، من اینکار را انجام می‌دهم چراکه همیشه به همین صورت انجام شده است؛ یا اینکه من آن‌کار را انجام نمی‌دهم چراکه هیچگاه کسی آن را انجام نداده است، پس حتما خوب نیست؛ اما این طرز نگاه مسخره است. شما باید استدلال را از پایه بسازید، ” اصول اولیه” عبارتی است که در فیزیک استفاده می‌شود. شما به اصول اساسی نگاه می­‌کنید و استدلال خود را از آن می‌سازید و بالا می‌برید؛ سپس می‌بینید که نتیجه‌ای که دارید کار می‌کند یا نه؛ این نتیجه ممکن است با کاری که قبلا افراد دیگر در گذشته انجام داده‌اند متفاوت باشد یا نباشد.

اصولا، تفکر “اصول اولیه” از مفروضات خود شما برای نحوه کارکرد چیزها ناشی نمی‌شود که ممکن است از یک چشم انداز محدود، ایده‌­های قدیمی که دیگر کار نمی‌کنند یا باورهای اجتماعی که دیگر کاربردی ندارند ناشی شده باشد.

در اینجا چهار قدم برای استفاده از رویکرد “اصول اولیه” برای حل مشکلات آورده شده است:

۱٫ مفروضات فعلی خود را بشناسید

فرض کنید می­‌خواهید یک کسب‌­وکار جدید راه بیندازید اما فرض شما این است که “برای کسب درآمد پول نیاز دارید”، بنابراین هرگز احتمالات را بررسی نمی­‌کنید چراکه سرمایه گذار یا بودجه‌­ای برای راه انداری ایده استارت آپی خود ندارید. در این مثال، یا هر چالش دیگری، اولین قدم این است که یک آزمایش ذهنی انجام دهید و تمام مفروضات فعلی را بنویسید.

۲٫ مشکل خود را به اصول اولیه آن بشکنید

این اصول اولیه چیزهایی هستند که شما آن‌ها را به عنوان حقایق ابتدایی موقعیت خود می‌دانید. به گفته ماسک، مهم است که دانش را نوعی “درخت معنایی” ببینید. مطمئن شوید که قبل از اینکه وارد برگ‌­های درخت (جزئیات) شوید، اصول اساسی (تنه و شاخه‌­های بزرگ) را درک کرده‌­اید.

همانطور که اصول بنیادی خود را تعریف می­‌کنید، از “روش پرسش‌گری سقراطی” برای اثبات حقایق، آشکار کردن مفروضات زیربنایی و جدا کردن واقعیت از داستان استفاده کنید. مثال: چرا من این فکر را می‌­کنم؟ از کجا بفهمم این درست است؟ چگونه می­‌توانم از آن حمایت کنم؟ از کجا بفهمم درست می­‌گویم؟ چه نتیجه‌ای می‌توانم از فرآیند استدلال بگیرم؟

پرسشگری سقراط به شما کمک می­‌کند تا واقعیت را درک کنید و با آنچه درست است شروع کنید، نه با آنچه که شهود، یا احساسات شما دیکته می‌­کنند. ماسک در مصاحبه‌ای این موضوع را بیشتر توضیح داده است:

اصول اولیه، همه چیز را به اساسی‌ترین حقایق خلاصه می­‌کند و می گوید: چه چیزهایی مطمئنا درست هستند؟ و سپس از آنجا استدلال کنید.

۳٫ به منتقدان و مخالفان توجه نکنید

انتظار داشته باشید که مخالفان و منتقدان  وجود داشته باشند، که ایده‌های شما را بی‌اعتبار کنند و به شما بگویند که چنین چیزی ممکن نیست. از توماس ادیسون الهام بگیرید، که ۱۰ هزار نمونه اولیه از لامپ را ساخت که قبل از یافتن یک لامپ کارآمد از کار افتاد. همان منتقدان و مخالفانی که امروز شما را شکست خورده می‌بینند، ممکن است فردا بزرگ‌ترین طرفداران شما شوند.

۴٫ راه حل‌های خود را ایجاد کنید

شکستن مشکلات یا مفروضات خود به ابتدایی‌ترین حقایق‌شان و نادیده گرفتن صداهایی که به شما می‌گویند کار نخواهد کرد شما را آزاد می‌کند تا احتمالات را ببینید و راه حل­‌های خود را ایجاد کنید. اما ابتدا، تشخیص دهید که هیچ قاعده‌ای وجود ندارد، فقط باورها وجود دارد. قوانین شما را عقب نگه می‌­دارند و شما را از تفکر اصول اولیه خارج می‌­کنند . “اوبر” بدون داشتن وسیله نقلیه به بزرگ‌ترین شرکت تاکسیرانی جهان تبدیل شد. آن‌ها قوانین و هنجارهای موجود را زیر پا گذاشتند تا این صنعت را متحول کنند. همانطور که باورهای جدیدی را شکل می‌دهید تا شما را به جلو سوق دهد، آخرین توصیه ماسک را در نظر بگیرید که گفت: “ایده‌های خوب تا زمانی که نباشند همیشه احمقانه هستند”. چشمان خود را برای تغییرات جدید باز نگه دارید که می‌­تواند در را برای ایده‌های نوآورانه باز کند.

برای موفق شدن، گرفتار تعصبات نشوید، چراکه نتایج تفکر دیگران است. از تفکر “اصول اولیه” استفاده کنید تا فرضیات و تردیدهای خود را از بین ببرید، تعصبات را کنار بگذارید و ببینید چه چیزی برای شما ممکن است.

منبع: اکوایران

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *