تجارت الکترونیک چیست؟

  • توسط admin
  • 7 قبل
  • 583
  • 0

ecommerce-800x480

اولین کار در بررسی یک موضوع داشتن تعریفی خوب و استاندارد از آن موضوع می باشد . با توجه به جدید بودن رشته فناوری اطلاعات و به طور خاص تجارت الکترونیک هنوز تعریف واحد و کلی برای آن مشخص نشده است و در حال حاضر هر کس از دیدگاه خود به تعریف این واژه پرداخته است.

در قدم اول با برخی مفاهیم و تعاریف از دیدگاه و نظر پروفسور توربان آشنا خواهیم شد. «تجارت الکترونیک عبارت است از خرید و فروش کالا، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه‌های ارتباطی ، الکترونیکی و اینترنتی».

این تعریف از چهار بینش مختلف قابل بررسی می باشد:

از بینش ارتباطات : تجارت الکترونیک رساندن کالا، خدمات، اطلاعات و یا پرداخت پول به وسیله ی شبکه‌های کامپیوتری و یا هر وسیله الکترونیکی دیگر می باشد.

از بینش فرآیند تجارت : تجارت الکترونیک کاربرد فناوری در فرآیند  تجارت می باشد.

از بینش خدمات : تجارت الکترونیک ابزاری است که نیاز مندی های مشتریان ، شرکت ها و مدیران را در جهت رسیدن به کیفیت بهتر، سرعت بالاتر و خدمات باکیفیت تر را با هزینه کمتر محقق می سازد.

از بینش آنلاین : تجارت الکترونیک توانایی خرید، فروش، عرضه وتقاظا و مبادله محصولات و اطلاعات از طریق اینترنت و یا هر شبکه آنلاین دیگر را فراهم می‌سازد.

تعدادی از مردم تجارت را به معنی داد و ستد میان شرکتهای تجاری معنی می کنند. وقتی  که از این معنی استفاده شود دامنه تجارت الکترونیک بسیار محدود خواهد شد، بنابراین بیشتر از واژه کسب و کار الکترونیکی برای آن استفاده می‌شود که این تعریف تمام فعالیت های تجاری همانند : خرید  و فروش، ارائه خدمات پس از فروش، ارتباط های تجاری مابین شرکتها و موسسات و… را شامل است.

حال به چند تعریف از نظر افراد دیگر می پردازیم :

یک : تمام ابعاد و فرآیند بازار را که بتوان با اینترنت و تکنولوژی web (وب)  به انجام رساند را تجارت الکترونیکی گویند.

دو : به طور جامع عبارت تجارت الکترونیک نگرش به عرضه و تقاضای کالا به صورت الکترونیکی می نماید که از طریق شبکه های الکترونیکی – ارتباطاتی صورت می گردد. در ابتدا مشتری یا مصرف کننده به جستجوی یک مغازه مجازی به وسیله ی اینترنت می پردازد و کالای مورد نیازش را به وسیله ی web (وب) یا پست الکترونیکی سفارش داده و نهایتاً کالا به دستش می رسد.

سه : تجارت الکترونیکی به زبان ساده به معنای  انجام معاملات تجاری در قالب الکترونیکی و اینترنتی است.

چهار : تجارت الکترونیکی از طریق کاربرد تکنولوژی اطلاعات در تجارت می باشد.

hxal_slider1

و در آخر به این دو نکته ی مهم توجه داشته باشید:

۱-بالاترین اولویت برای شما باید خدمات پس از فروش مناسب و رضایت کامل مشتری باشد. هرچند داریم در مورد دنیای اینترنت صحبت می کنیم ولی با مردمی که در دنیای واقعی زندگی می کنند سروکار داریم. خیلی هم به ارتباط های مصنوعی و نرم افزاری و پست الکترونیک تکیه نکنید. خیلی از بازدید کنندگان سایت شما می خواهند با یک تفر در بخش خدمات مشتری شما حرف بزنند و بعد خرید کنند. از امکانات پشتیبانی زنده (Live Agent) در سایت خود استفاده کنید.

۲-برای بدست آوردن پول، باید پول خرج کنید. شما باید در موارد زیر با دست باز سرمایه گذاری کنید:

– رایانه

– دسترسی به اینترنت

– نرم افزار

– ثبت دامنه

– میزبانی سایت

– آموزش شامل کتاب، سی دی و غیره

– تبلیغات

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *