اثر جالب جستجوهای گوگل بر اقتصاد

  • توسط admin
  • 8 قبل
  • 397
  • 0

image

محققان فنلاندی معتقدند می‌توان از داده‌های گوگل در تحلیل‌های اقتصادی و پیش بینی موضوعات در مورد برخی از زمینه‌ها مانند بازار کار، نیز کمک گرفت.

مسئولان موسسه تحقیقاتی Fininish Economy یا (ETLA) اذعان کردند آن‌ها با جستجوی عباراتی مانند “مزایای بیکاری” و “خدمات حرفه‌ای” در کشورهای اتحادیه اروپا، موفق شدند به میزان بیکاری در این کشورها در سه ماه اخیر دست پیدا کنند. در حالی که بانک‌های مرکزی و سازمان‌های آماری نیز قبلا برای بهره گیری از اطلاعات گوگل علاقه نشان داده‌اند و برخی از شرکت‌های دیگر با بهره گیری از اطلاعات گوگل توانسته بودند به اطلاعات ارزشمند دیگری نیز دست پیدا کنند، مسئولان ETLA اذعان کرده‌اند که برای اطلاع از میزان بیکاری در زمان کنونی، نیز می‌توان از اطلاعات وب سایت‌ها استفاده کرد.

تحقیقی که به تازگی صورت گرفته است، پدیده بیکاری در کشور پرتغال در سال‌های آینده را پیش بینی کرده است، این موضوع در حالی است که شاخص گوگل ETLA قبل از انجام این تحقیق، آمار مربوط به بیکاری به این کشور را در سال ۲۰۱۱ پیش بینی کرده بود. گوگل چنین اقدامی را در مورد کشورهای فرانسه، هلند و فنلاند، نیز انجام داده است و این موضوع به معنای این است که گوگل می‌تواند به ابزار مورد علاقه افراد تعیین کننده سیاست‌های مختلف تبدیل شود.

فعالیت آنلاین با دنیای واقعی همخوانی و همبستگی دارد و مهم‌تر از این موضوع این است که می‌توان از این همبستگی برای پیش بینی اقتصادی نیز کمک گرفت. یکی از محققان ETLA که سرپرستی این پروژه را بر عهده دارد، در یک کنفرانس در پارلمان اروپا که در بروکسل برگزار شد، اذعان کرد. ماهانه ۱۰۰ میلیارد مورد، جستجو در گوگل صورت می‌پذیرد و در هر جستجو فردی علایق خود را ابراز می‌کند و یا درخواستی را مطرح می‌کند.

میزان بیکاری

شاخص‌های گروه به طور پیوسته به روز رسانی می‌شوند و مقایسه‌ای مفید با آمار رسمی انجام می‌دهند. ETLA در پایان هفته گذشته با آماری که منتشر کرد نشان داد که میزان بیکاری در حال حاضر در انگلستان ۴٫۹۳ درصد، در فرانسه ۱۰٫۱۴ درصد، در اسپانیا ۲۰٫۵۸ درصد و در فنلاند ۱۱٫۱۱ درصد است. طبق آمار رسمی منتشر شده در مورد سه ماهه نخست سال جاری، میزان بیکاری در بریتانیا ۵٫۱ درصد، در اسپانیا ۲۱ درصد و در فرانسه ۱۰٫۲ درصد بوده است و در کشور فنلاند نیز در ماه آپریل ۹٫۸ درصد بوده است.

محققان ETLA قصد دارند این روش را در مورد بازار مسکن نیز به کار بگیرند. آن‌ها همچنین قصد دارند با بررسی موارد جستجو شده در گوگل در کشور سوریه، از میزان پناهندگانی که قصد ورود به اروپا را دارند، نیز آگاهی پیدا کنند.

فدرال رزرو (نام رسمی بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا)، بانک مرکزی انگلستان و بانک‌های مرکزی در ایتالیا، رژیم اشغالی، ترکیه و شیلی چندین سال قبل از توانایی‌های بالقوه بهره گیری از اطلاعات اینترنتی در تحلیل‌های اقتصادی خود استفاده کردند. کمیسیون اروپایی در حال بررسی و آزمایش موضوع است. سازمان ملی آمار بریتانیا قصد دارد برای سنجش اقتصادی از روش‌های جدید مانند تکنیک نرم افزاری استخراج اطلاعات از وب‌ سایت‌ها که web scratching نام دارد، استفاده کند. اما لازم به ذکر است که جایگزینی این روش با روش‌های قدیمی کار آسانی نیست.

سیلک استیپِر وِبِر، سرپرست بخش حساب‌های ملی و شاخص‌های اصلی و تعیین کننده قیمت در یورواستات (اداره اطلاعات اقتصادی آماری اتحادیه اروپا)، اذعان کرد که تمام سازمان‌های آماری باید استفاده از داده‌های کلان (اصطلاحی است که به مجموعهٔ داده‌هایی اطلاق می‌شود که مدیریت، کنترل و پردازش آنها فراتر از توانایی ابزارهای نرم‌افزاری در یک زمان قابل تحمل و مورد انتظار است) را در دستور کار خود قرار دهند. وی در ادامه گفته‌های خود افزود در صورتی که این اطلاعات با یکدیگر ترکیب شوند، موفقیت بزرگی حاصل خواهد شد، زیرا عمیقا باور داریم که دسترسی به آمار رسمی به عنوان معیاری برای آزمایش کردن بسیاری از منابع اطلاعاتی دیگر، امری لازم و ضروری خواهد بود.

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *