۸ درس از تجربه ی دو کارآفرین جوان که به رشد استارتاپ شما کمک می کند

  • توسط admin
  • 7 قبل
  • 396
  • 0

esfehan

اگر شما هم برای پیدا کردن پوشاک مورد نظر خود در میان فروشگاه های متعدد عرضه کننده ی محصولات اورجینال و غیر اورجینال با دشواری مواجه شده اید، باید بگوییم تگ موند کارتان را ساده کرده است. تگ موند پلتفرمی است که با عقد قرارداد رسمی با برند های اورجینال پوشاک در ایران، تمامی محصولات آنها را به همراه قیمت، آدرس نمایندگی ها، موجودی اجناس، تخفیف ها و جزئیات مجموعه ی محصولات جدید در اختیار کاربران می گذارد. شما با استفاده از این سرویس می توانید محصول مورد نظر خود را قبل از مراجعه به فروشگاه های مختلف بیابید و با استفاده از امکان مسیریابی تگ موند نزدیک ترین فروشگاه آن برند را برای خرید خود انتخاب کنید. جدیدترین سیستم این پلتفرم به نام کُلاژ نیز به شما این امکان را می دهد تا از میان محصولات تمامی برندها، ترکیب های مورد علاقه ی خود را طراحی کنید و با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

کامیار متدین، فؤاد سعیدی نیک، متولدین ۷۱ و ۷۲، دانشجوی رشته های مهندسی صنایع و آی تی، دوستان دوران راهنمایی یکدیگر هستند که حدود یک سال و نیم پیش آستین ها را بالا و تگ موند را استارت زدند. امیررضا سیدحسینی نیز، متولد ۷۱ و هم دانشگاهی فؤاد است که بعد تر به جمع سه نفره ی آنها پیوست. حضور نیما ترکجزی و فاطمه کرم زاده در کنار آنها در مجموع تعدادشان را به پنج نفر می رساند. تگ موند در حال حاضر با بیش از ۲۵ برند معتبر، قرارداد رسمی دارد و تمامی محصولات و اخبار این برندها را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. نسخه ی iOS و اندروید این اپلیکیشن در حال حاضر در دسترس است.

در ادامه، درس هایی که همکاری تیم پنج نفره ی آنها در این مسیر می تواند برای تمام استارتاپ ها به همراه داشته باشد را از نظر خواهید گذراند.

۱از کسانی که تجربه ی بیشتری دارند یاد بگیرید

آشنایی فؤاد با نرم افزار های موبایل به کار قبلی او در اوایل دوران دانشجویی اش باز می گردد. او می گوید در این دوره با فردی آشنا می شود که با وجود بهره مندی از پشتوانه ی مالی، به صورت استارتاپی اقدام به تولید می کرد. این باعث شد فؤاد به این نتیجه برسد که در حوزه ی نرم افزار، با بودجه ی کم هم می توان در هر زمینه ای که نیازی وجود داشته باشد کاری کرد.

۲در مواجهه با مشکلات دلسرد نشوید

فؤاد و کامیار با همین دید تمام ایده هایی که به ذهنشان رسیده است را فهرست کرده اند. برای مثال اولین ایده ای که این دو برایش خیز برداشتند «سیستم جامع مدیریت مهد کودک ها» بوده است. او می گوید «با انجام تحقیقات بازار، نیاز به چنین نرم افزاری برای ما مسجل شد اما در بدو حرکت متوجه شدیم شرکتی اقدام به وارد کردن این نرم افزار کرده است». اما این موضوع آنها را دلسرد نکرد.

۳از اتفاقات ساده و روزمره ی اطراف خود ایده بگیرید

در همین حین که این دو مشغول فکر کردن به ادامه ی این مسیر بودند، پیامک تبلیغاتی حراج یکی از برندها جرقه ای در ذهن آنها می زند که ایده ی پی آیند آن اساس شکل گیری تگ موند شد. کامیار متدین در آن زمان اعتقاد داشت می توان پیامک های تبلیغاتی را در قالب یک اپلیکیشن ساماندهی کرد، به گونه ای که بتوان به جای ارسال کورکورانه ی پیام های تبلیغاتی انبوه، گزینه های بیشتری هم در اختیار کاربر و هم کسب و کارها قرار داد. از طرف دیگر در کار با اپلیکیشن دست شما برای مانور های مختلف بسیار بازتر است و این باعث می شود ضریب نفوذ این نوع بازاریابی بالاتر برود.

۴از میان دوستان خود تیم سازی کنید

کامیار و فؤاد کار خود را با این ایده ی اولیه در شهریور ۹۳ شروع کردند. اما در ادامه متوجه شدند ادامه ی کار با دو نفر میسر نیست. این بود که به دنبال جذب نیرو از میان گروه دوستان مدرسه و دانشگاه خود رفتند. فؤاد می گوید «یکی از شانس های بزرگی که کار کردن با دوستان مدرسه و دانشگاه به همراه دارد این است که با حقوق صفر، ولی با هدفی مشترک می توان کاری کرد که در نهایت به رشد همه منجر شود».

او ادامه می دهد «این اتفاق در سال های بعد از دانشگاه روز به روز دشوار تر می شود، چرا که نمی توان کسی را متقاعد کرد تمام وقت خود را برای کاری بگذارد که نه تنها حقوقی ندارد، بلکه ممکن است به ضرر و یا حتی شکست برسد». در نهایت امیررضا سید حسینی، هم دوره ای فؤاد در رشته ی آی تی به جمع آنها اضافه شد.

۵به سراغ بزرگ تر های بازار هدف خود بروید

کامیار متدین توضیح می دهد که پس از شروع مراحل توسعه ی نرم افزار، برای بازاریابی محصول نهایی و سنجش نیازهای کسب و کار ها، به جای برند های پیش پا افتاده، آنها در اولین قدم به سراغ برند بزرگی مثل آدیداس رفتند.

فؤاد در این باره می گوید «یکی از استراتژی های ما در این انتخاب این بود که خدمات خود را به رایگان در اختیار برند های بزرگ قرار دهیم. این کار با تمام دشواری های اولیه ی خود، باعث می شود باقی برند ها نیز که به نوعی دنباله روی برند های بزرگ و معتبر هستند خود به خود به این کار تشویق شوند تا جایی که کار ما برای بازاریابی تا حد قابل توجهی آسان می شود».

۶در رویدادهای مختلف شرکت کنید

فؤاد می گوید شرکت در جشنواره ای در دانشگاه تهران باعث آشنایی آنها با شتاب دهنده ی دیموند شد. او از ضرب المثلی چینی یاد می کند که می گوید شانس در حرکت به وجود می آید. او افزود شرکت در یک کارگاه کاربردپذیری نیز باعث شد بتوانند برای خود راهنما یا منتور پیدا کنند.

۷از هر کسی که می توانید کمک بگیرید

فؤاد دوره ی استقرارشان در شتاب دهنده را دوره ای می داند که در آن با افراد زیادی آشنا شده اند و از کمک هر یک از آنها استفاده کرده اند. او می گوید «مؤسسین، سرمایه گذاران و منتورهایی که به محل شتاب دهنده می آیند هر کدام سرنخ هایی به ما داده اند که بعضی از این سر نخ ها تبدیل به پروژه های یک ماهه ی تگ موند می شد. ما نیز سعی می کردیم از همه ی آنها بهره بگیریم».

کامیار در ادامه می افزاید «خیلی وقت ها مردم عادی می توانند منتور های خیلی خوبی باشند. خیلی مواقع دوستان ما، که خیلی از آنها سررشته ای از این مباحث ندارند به ما سرنخ های خیلی خوبی داده اند». همیشه به یاد داشته باشید کسانی که خارج از گیر و دار یک کسب و کار هستند چیزهایی را می بینند که شمایی که داخل آن هستید آنها را نمی بینید.

۸از تفاوت ها به نفع تیم خود استفاده کنید

کامیار متدین و فؤاد سعیدی نیک نظرات خود را از همان دوران راهنمایی در همه ی زمینه ها صد و هشتاد درجه مخالف یکدیگر می دانند. آنها می گویند در امور مربوط به تگ موند نیز زیاد به اختلاف نظر بر خورده اند اما این اختلاف نظرها را دستمایه ی پیشرفت خود قرار می دهند. فؤاد می گوید «بحث و اختلاف نظر در مورد موضوعات مختلف باعث می شود نتیجه ی نهایی بهتر از آب در بیاید».

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *