چگونه در کسب و کار خود سخنران موفق و ماهری شویم

  • توسط admin
  • 8 قبل
  • 559
  • 0

چگونه در کسب و کار خود سخنران موفق و ماهری شویم

chegoune.ir_sohbat-800x445

انسان فردیست اجتماعی و نیاز به برقراری ارتباط امریست اجتناب ناپذیر. هر نوع ارتباط یک سخنرانی محصوب می شود ، تمامی موفقیت های ما در گرو چگونه سخن گفتن است ، همه کارهای ما با سخن گفتن انجام می شود و بدون آن میسر نیست ، خوب سخن گفتن می تواند باعث افزایش فروش وتامین کننده آینده خوب و بالعکس شود.
هر یک از ما به نوبه خود یک سخنران هستیم فقط کافیست چند نکته ظریف ذیل را مدنظر داشته باشیم تا تبدیل به یک سخنران حرفه ای شویم تا در زندگی شخصی و کسب و کار خود از آن استفاده کنیم.

۱)آماده سازی سخنرانی
-هدف یا اهداف سخنرانی را بنویسید.
-محتوا را تعیین کنید. این کار را با یادداشت کردن مطالب مهمی که حول هدف سخنرانی به ذهنتان می رسد، شروع کنید. وقتی ایده های اصلی مشخص شدند، نکات بعدی را که از آنها منشعب می شوند، با فکر کردن دقیق تر پیدا خواهید کرد.
مثال هایی روشن برای نکات کلیدی که به ذهن شما راه خواهند یافت یادداشت کنید.
-تذکر: در این مرحله توجه خود را به نظمی که نهایتاً می خواهید در سخنرانی وجود داشته باشد، معطوف نسازید.
– برنامه را به مرحله نهایی برسانید. محتوای خام برنامه را باید به یک ساختار خطی که دارای توالی منطقی باشد، تبدیل کنید.

۲)نقش اطلاعات: اگر قصد دارید درتمامی محافل یک سخنران و یک گوینده خوب باشید سطح اطلاعات عمومی خود را بالا ببرید . در تمام زمینه ها کتاب بخوانید این کار موجب می شود بانک کلمات ثروتمند و اطلاعات عمومی قوی به همراه داشته باشید و در مواقع لزوم از آنها استفاده کنید و همچنین وصعت سخنرانی خود را در زمینه های مختلف افزایس دهید و شما در مکان های مختلف می توانید سخن بگویداین کار باعث افزایش جذابیت و اعتماد بنفس نیز می شود.
نکته ای که باید به آن توجه کرد داشتن اطلاعات صحیح از منابع موسق است.

۳) تمرین و تکرار متن سخنرانی: پس از پختن شدن متن ، متن را چندین و چند بار بخوانید و در خلوت خود با درونتان و با متن گفتگو کنید فردی فرضی را تجسم کنید و با او به گفتگو بپردازید و متن را برای او بخوانید . متن سخنرانی خود را به صورت تمرینی ضبط کنید و با دقت به حرکات ، لحن و محتوای متن دقت کنید این کار باعث رشد باورنکردنی شما در سخنرانی و مخصوصاً کنترول حالات شما می شود .

۴) کدینگ : قبل از سخنرانی متن خود را حفظ کنید و جهت یاد آوری قسمت های سخت ، متن را کدینگ کنید .
جهت یاد آوری کلمات نیازی به نوشتن کل کلمه نیست این کار باعت کند شدن ذهن شما می شود زیرا تمایل ذهن به خواندن کل کلمه را افزایش می دهد ، ضمیر ناخودآگاه ما بر اثر تمرینات ، خیلی سریعتر عکسالعمل نشان می دهد پس کافیست از یک لغت سه و یا دو کلمه آن را به ترتیب متن سخنرانی یادداشت کنیم به عنوان مثال در سخنرانی می خواهیم از کلمه Transparent به معنی شفافیت استفاده کنیم نوشتن سه یا چهار کلمه Tran برای یاد آوری کافیست البته این کار نیاز به تمرین بسیار دارد.

۵) اعتماد به نفس: برای تقویت اعتماد به نفس و غلبه بر کمرویی خود سعی کنید هر گفتگو را یک سخنرانی فرض کنید که همینطور هم هست یک سخنرانی دوستانه ، عاشقانه ، رسمی و … .
از هیچ فرصتی برای بکارگیری فنون و آگاهی های خود و قابلیتهای جدیدی که در حال فراگیری آن هستید غافل نشوید.
سعی کنید در تمامی گفتگو ها شرکت کنید این گونه شما در کل روز در حال تمرین سخنرانی هستید ولی از بحث و گفتگو در مورد موضوعاتی که آگاهی کافی ندارید اجتناب کنید که باعث از دست رفتن اعتبار و کاهش اعتماد بنفس شما خواهد شد.

۶) شروع سخنرانی
ساده ترین راه برای شروع سخنرانی این است که هدف سخنرانی و چگونگی سازماندهی آن شرح داده شود.
می توان سخنرانی را با چندین سئوال بجا آغاز نمود.
– تذکر: مراقب باشید که این سئوالات با رفتاری تهدید آمیز توام نگردد. اگر نقایصی در معلومات فراگیران پیدا کردید، لازم است دراصلاح آنها بکوشید و نباید بدون توجه به نقایص آنها، به ایراد سخنرانی از پیش تعیین شده خود بپردازید.

۷) تغییر دادن شیوه
نباید شروع زمان تنفس یا شروع تغییر بارز در شیوه یاددهی، بیش از ۲۰ دقیقه از آغاز سخنرانی به طول انجامد. راه های تغییر شیوه شامل: سئوال کردن، ایجاد بحث در بین فراگیران، نمایش یک فیلم یا نوار ویدئویی می باشد.

۸) زمان بندی
حتماً راس زمان معین شده صحبت را متوقف کنید و این که چه اتفاقی می افتد برایتان مهم نباشد.

۹) روش های مورد استفاده جهت تقویت سخنرانی
– تغییر در روش ارائه گفتار: تغییر در لحن یا صوت و یا سرعت گفتار از ساده ترین روش هاست. سکوت، انجام حرکاتی مانند دور شدن از محل سخنرانی و آمدن در میان فراگیران نیز نمونه دیگری از این روش هاست.
– مشارکت فعال: قویترین راه افزایش یادگیری است.
۱٫ سئوال کردن: ساده ترین شکل تأثیر متقابل است. سئوال باید واضح، هدفدار و مختصر باشد. ایجاد تفکر نماید. راهنمایی ناخواسته نداشته و با زمان پاسخگویی کافی و متناسب با سطح درک فراگیران و برحسب حیطه های یادگیری طرح شود.
تذکر: بهتر است وضعیتی ایجاد شود که تمام فراگیران به پاسخ دادن بپردازند.
۲٫ فعالیت در گروه های کوچک: به عنوان یک روش قوی یاددهی باید مدنظر داشت. می توان فراگیران را به گروه های کوچک تقسیم کرد و در صورت لزوم صندلی ها را به نحو مناسبی چید. از این گروه های کوچک (گروه های همهمه) خواسته می شود تا در مورد مطلبی به بحث بپردازند. سپس برخی یا تمامی گروه ها نتیجه بحث خود را ارائه می نماید.
۳٫ بارش افکار – طوفان فکری: این روش خصوصاً در ابتدای سخنرانی برای جلب توجه فراگیران بسیار مفید می باشد. در این روش سئوال یا مسأله ای برای فراگیران مطرح شده و از آنها خواسته می شود تا نظرات و راه حل های خود را در این زمینه عنوان کنند. سپس نظرات بدون هیچ انتقادی بر روی تخته یا طلق شفاف نوشته می شود سپس بر اساس این نظرات بحث آغاز می گردد.
۴٫ بحث نفر به نفر: فراگیران به گروه های دو نفره تقسیم شده و سئوال یا مسأله ای مطرح می شود.
ابتدا نفر اول نظرات خود را گفته سپس نفر مقابل عقاید خود را ابراز می کند و سپس نتیجه بحث به اطلاع سخنران می رسد.
-ازهردری سخن نگویید
-صحبت های خود را سلیس وجذاب بیا ن کنید. مخاطبان را درگیرکنید.
-مردم را بخندانید
-هرسخنرانی را جداگانه ارایه دهید.
-به مخاطبان عنوان سخنرا نی خود را بگویید.
-با همه مخاطبان ، در ارتباط باشید.

به کانال کافه MBA در تلگرام بپیوندید

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *