چرا مایکروسافت لینکداین را خرید؟

  • توسط admin
  • 8 قبل
  • 342
  • 0

image

روز گذشته و تنها چند ساعت پیش از آغاز کنفرانس WWDC، مایکروسافت با خبر خریدن لینکداین همه را شگفت زده کرد. قیمتی که مایکروسفت برای خرید آن پرداخت می کند هم به ۲۶.۲ میلیارد دلار می رسد؛ مبلغی که برای خرید یک شبکه اجتماعی، اندکی بالاست و البته همین اقدام، لینکداین را در صدر گران ترین خرید مایکروسافت در تاریخ این شرکت جای می دهد.

LinkedIn اولین خرید اصلی نادلا هم به شمار می رود و پیروزی یا شکست آن می تواند نشانگر آن باشد که تعیین استراتژی های سرویس محور برای شرکت فعال در ردموند، کار صحیحی بوده یا خیر. در کنار شگفتی از مبلغ این داد و ستد، این سوال پیش می آید که اساساً چرا مایکروسافت باید لینکداین را بخواهد.

نامه ساتیا نادلا به کارمندانش، به خوبی تلاش می کند تا به همین پرسش، پاسخ دهد. نادلا در نامه اش می نویسد که کاربران چگونه در لینکداین به دنبال یافتن شغل تازه، ایجاد مهارت، بازاریابی و انجام کارهایشان هستند. لینکداین در دنیای حرفه ای یک ابزار کلیدی است که ۴۳۳ میلیون کاربر دارد. در این بین، بیش از ۲ میلیون کاربر به این سرویس برای دریافت خدمات ویژه حق اشتراک پرداخت می کنند.

از طرفی خود مایکروسافت ۱.۲ میلیارد کاربر آفیس دارد و نمی تواند یک نمودار اجتماعی پویا در اختیارشان قرار دهد و برای همین کار، نیازمند اتکا بر فیسبوک، لینکداین یا سایر سرویس دهنده های مشابه است.

حال لینکداین می تواند دسترسی آنی مایکروسفت به ۴۳۳ میلیون کاربر را فراهم کند و نمودار اجتماعی پویایی برایشان تهیه نماید. در حال حاضر بسیاری از افراد در کشورهای توسعه یافته از لینکداین برای یافتن شغل، ایجاد ارتباط با همکاران و یا امور وابسطه به کارشان استفاده می کنند.

نادلا در نامه اش می گوید: «در این شبکه پرجنب و جوش، افراد مقالاتی را در فیدخبری به اشتراک می گذارند که در مورد آنها مهارت دارند و به شما که با آفیس ۳۶۵ کار می کنید، پیشنهاد می شود که یک شخص حرفه ای در همین زمینه می تواند به کمکتان بیاید و کاری که می خواهید را تکمیل کند. این تجربیات در گذر زمان بیشتر هوشمند و دلنشین می شوند. در این بین، موقعیت های تازه ای برای هر دو شرکت ایجاد خواهد شد تا با سیستم اشتراکی به اهداف خود برسند.»

مثال های نادلا در نامه اش به کارمندان مایکروسافت، تا حد اندکی آینده ای که برای لینکداین متصور شده را به نمایش می کشد. لینکداین پروفایل های حرفه ای را برای شما در اپ هایی نظیر اُوت لُک، اسکایپ، آفیس و حتی ویندوز به نمایش خواهد کشید. مایکروسافت می خواهد لینکداین را به پروفایل مرکزی و حرفه ای افراد بدل سازد و فید خبری این شبکه اجتماعی را نیز هوشمند تر نموده تا اشخاص حرفه ای بیشتری با هم در ارتباط قرار گیرند.

این حاصل آینده ای است که از ترکیب نمودار اجتماعی لینکداین و سرویس های هوشمند مایکروسافت دیده خواهد شد.

مایکروسافت حتی مثالی می زند که در آن کورتانا چگونه می تواند به LinkedIn متصل شده و اطلاعاتی از افرادی که قرار است آنها را به شکل حضوری ببینید، برایتان آماده کند. این موردی است که مایکروسافت برای تحقق بخشیدن به آن، از مدتی قبل همکاری اش را با شبکه اجتماعی مذکور آغاز کرده بود. اما حالا در هر صورت به شکل واضح مشخص است که ردموندی ها برای قابل استفاده تر کردن کورتانا در محل کار، به لینکداین نیاز دارند.

البته، گاهی هنوز لینکداین همانند یک ماشین تولید هرزنامه دیده می شود. افشای رمز عبور کاربران در ماه های اخیر نیز یکی دیگر از مواردی بود که امنیت این شبکه اجتماعی را زیر سوال برد. اگر مایکروسافت می خواهد که این شبکه اجتماعی از سوی کسب و کارهای نامدار جدی گرفته شود، باید چنین مشکلاتی را حل نماید.

گوگل و فیسبوک تا کنون هر دو علایق خود به گسترش سرویس هایشان در میان کارمندان را نشان داده اند اما در این میان لینکداین به عنوان یک شبکه متشکل از افراد حرفه ای شناخته می شود. حالا مایکروسافت همین شبکه حرفه ای را در اختیار دارد تا تلاش های گوگل در خصوص مجموعه سرویس های بهره وری اش را خنثی کند. اما هنوز باید بتواند کسب و کارها را قانع کند تا از فیسبوک برای محل کار یا Google Apps دست بکشند.

کار دشواری که اکنون پیش روی مایکروسافت قرار دارد، ادغام لینکداین با سرویس های خانگی اش است. باید دید در همین کار مایکروسافت تا چه حد موفق خواهد بود. این شرکت نرم افزاری قریب به چهار سال پیش شرکت Yammer را خریداری کرد در حالی که در ۲۰۱۱، اسکایپ را با مبلغ ۸.۵ میلیارد دلار ابتیاع نمود. هر دوی این شرکت ها با آفیس ادغام شده اند اما عایدی چندان ویژه ای برای ردموندی ها نداشته اند.

با این حال، داستان لینکداین تا حدی متفاوت است. حالا همه منتظر هستند تا ببینند مایکروسافت چگونه لینکداین را با سرویس های تجاری اش ترکیب خواهد کرد.

برای مطالب ویژه به کانال تلگرام کافه MBA بپیوندید

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *