تماشا کنید/بزرگترین مرکز شتابدهی و رشد دنیا در فرانسه

  • توسط admin
  • 6 قبل
  • 1005
  • 0

ویدئو بزرگترین مرکز شتابدهی و رشد دنیا در فرانسه

فرانسه سعی دارد تا سیلیکون ولی اروپا را در پاریس به وجود آورده و گروه‌هایی از سراسر دنیا را در این منطقه دوریکدیگر جمع کند.
درخور توجه‌ترین پروژه در این بین، پروژه گسترده ایستگاه F در قلب شهر پاریس است که به یک نماد برای تلاش فرانسه جهت تبدیل شدن به پایتخت استارتاپ‌های اروپا است. در این مکان قرار است که بزرگ‌ترین تیم از کارآفرینان، شرکت‌هایی با سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر، انکوباتورها و شتاب‌دهنده‌ها از سراسر دنیا گرد یکدیگر جمع شوند. کارشناسان کارآفرینی اعتقاد دارند که اروپا هیچ وقت نمی‌تواند به قطب شرکت‌های تکنولوژی و سرمایه‌گذاران برای رقابت با سیلیکون‌ولی آمریکا تبدیل شود. بازارهای اروپا هنوز به صورت بخش‌بندی شده بوده و جریان ورود سرمایه به سبب وجود رویکردهای محافظه‌کارانه نسبت به ریسک، محدود است. با این وجود شرکت‌های فعال در حوزه‌های تکنولوژی مالی در لندن، سایت‌‌های بازی و اشتراک موسیقی در کشورهای منطقه شمالی اروپا و شرکت‌هایی با تخصص در اینترنت اشیا در برلین در حال رشد و توسعه هستند.

این موضوع، یک اقدام بلند پروازانه و آرمانگرایانه برای فرانسه بوده، این کشور که به داشتن ۳۵ ساعت کار در هفته و قوانین کار سختگیرانه مشهور است. هم اکنون کشورهای زیادی سعی دارند تا از اکوسیستم استارتاپی سیلیکون ولی آمریکا تقلید کنند، البته میزان موفقیت در آنها نیز متفاوت است. فرانسه در حالی که باید با حمایت مسئولین و مقامات دولتی و رهبران حوزه تکنولوژ سرمایه‌گذاران خارجی بیشتری را ترغیب کرده و قوانین مربوط به کارآفرینان را آسان سازد، انرژی دادن به استارتاپ‌ها را آغاز نموده است. فرانسه در حال حاضر به یکی از برترین گزینه‌های سرمایه گذاری استارتاپ‌ها در اروپا مبدل شده است و حتی توانست در سال گذشته در زمینه سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز و توافق‌های تامین سرمایه از دیگر کشورهای اروپایی مانند آلمان سبقت بگیرد. این مسئله توجه منطقه‌ی سیلیکون ولی را هم به سوی خود جذب کرد. فیسبوک و آمازون از ایستگاه F در پاریس حمایت کرده و شرکت مایکروسافت نیز جدیدترین برنامه استارتاپ هوش مصنوعی خود را در این منطقه راه اندازی کرده که قرار است غول‌های فرانسوی از جمله Ubisoft و اپلیکیشن ژاپنی لاین نیز به آن بپیوندند. امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از اقدام فوق به عنوان قسمتی از حرکت فرانسه برای تبدیل شدن این کشور به کشور پیشتاز نوآوری نام برد و وعده داد که فرانسه را بیش از پیش با کارآفرینی پیوند دهد.

برانسون فرانسه

خاویر نیل (Xavier Niel) میلیاردر فعال در حوزه تکنولوژی، خالق ایده ایستگاه F است، وی تصمیم دارد که قصد دارد حوزه استارتاپی فرانسه را متحول کند. وی در حدود ۲۸۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری کرده و رکسانا ورزای را به سمت مدیریت آن برگزید. رکسانا ورزای ۳۲ ساله ایرانی الاصل بوده و پیش‌تر مسئولیت عملیات استارتاپی شرکت مایکروسافت در فرانسه را به عهده داشته است. نیل پس از آنکه مقالات ورزا را با موضوع نقد حوزه تکنولوژی در فرانسه خواند، تصمیم گرفت از وی دعوت کند. ورزا سعی کرده که استارتاپ‌ها تازه کار را که در حوزه‌های سلامت، مالی، آموزش و حتی مد فعالیت داشته و پتانسیل تبدیل شدن به شرکت‌های ویرانگر تکنولوژی را نیز دارند به سوی ایستگاه F بکشانند. نیل ۴۹ ساله که معمولا او را به عنوان ریچارد برانسون فرانسه می‌شناسند، یکی از موفق‌ترین کارآفرینان حوزه تکنولوژی در این کشور است. وی با ایجاد سرویس اینترنت بسیار ارزان و اپراتور موبایل Free موفق شد صنعت تله‌کام فرانسه را تغییر دهد. نیل ایستگاه F را راهکاری به منظور ربودن جایگاه انگلستان توسط فرانسه، به عنوان اولین قطب استارتاپی اروپا و تبدیل شدن آن به سیلیکون ولی اروپا می‌داند، به علاوه وی سعی دارد که کارآفرینان بالقوه، به خصوص جوانان سرخورده را توانمند سازد.

پیشگامان ایستگاه F

استارتاپ‌ها به منظور رسیدن به ایستگاه F فرانسه باید یک نمونه اولیه کسب و کار و مسیری روشن و شفاف به سوی رشد و توسعه داشته باشند. بعضی از این استارتاپ‌ها به شرح زیر است:

JetPack Data (هوش مصنوعی): شانکار آرول موسس این استارت‌آپ فرانسوی-هندی است که برای کاربران این امکان را فراهم می‌سازد تا حجم انبوهی از داده را به تصاویر گرافیکی تبدیل کرده و تحلیل داده آنلاین ارائه کند.

La Belle Vie (تکنولوژی غذا): یک اغذیه فروشی آنلاین در پاریس یا ۲۵ کارمند است که غذاهای خانگی را برای صدها مشتری خود ارسال می‌کند. پائول له و آلبان وینکوپ که موسسان این استارتاپ هستند ایستگاه F را پلت‌فرمی برای توسعه و رشد بین‌المللی خود می‌دانند.

Revele (لباس با تکنولوژی پیشرفته): شرکت Revele که سال گذشته راه اندازی شده، تولید کننده لباس‌های ضربه‌گیر با تکنولوژی پیشرفته است تا محافظ زنان در ورزش‌های سنگین از جمله راگبی و بوکس باشد. این شرکت توانسته به سرعت در سطح جهان رشد کند، بطوریکه نیمی از کل فروش آن به آمریکا و انگلیس اختصاص دارد.

BlaBlaCar (حمل و نقل): این شرکت سرویس حمل و نقل اشتراکی را با قیمتی ارزان ارائه می‌دهد. فردریک مازلا بعد از آنکه در کریسمس سال ۲۰۰۳ به خانواده‌‌ی خود در جنوب فرانسه پیوست، به این ایده رسید.

موانع موجود بر سر راه رشد

در جامعه فرانسه شکست نشانه‌ی بدی است، تا جائیکه که دولت کمپینی را برای القای نکات مثبت ریسک کردن، تشکیل داده است. بالغ بر سه چهارم کارگران صرفا به منظور گذران زندگی، شاغل هستند و تقاضای کسب وکارها برای انعطاف‌پذیری در محیط کار با اعتراض اتحادیه‌ها روبر می‌گردد. مالیات‌ها نیز جهت تامین مالی نظام رفاه اجتماعی سنگین و الزامات قانونی جدیدی برای شرکت‌هایی که در حال رشد و توسعه می‌باشند، نیاز است و اینگونه فرهنگ‌ها با تحرک کارآفرینانه، تناقض دارد. به علاوه زیرساخت‌های مالی نیز به صورت کامل پیشرفت نکرده است. با این وجود در سال ۲۰۱۶ استارتاپ‌های فرانسوی توانستند سطح بی‌سابقه‌‌ای از سرمایه‌ سرمایه‌گذاران را جذب کردند، رهبران عرصه تکنولوژی اعتقاد دارند که فرانسه پتانسیل‌ قابل‌توجهی در این حوزه دارد. باید صبر کرد و دید آیا فرانسه موفق می‌شود سیلیکون ولی اروپا را در فرانسه راه اندازی کند.

منبع:سایت اکوسیستم

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *