۹ نشانه‌ی داشتن هوش هیجانی پایین

  • توسط admin
  • 6 قبل
  • 460
  • 0

هوش هیجانی پایین مشکلی است که می‌تواند بر طیف گسترده‌ای از روابط اجتماعی تاثیر بگذارد. بطوریکه برخی متخصصین عنوان می‌کنند که شاید هوش هیجانی در تعیین موفقیت‌های ما در زندگی مهم‌تر از IQ باشد.

هوش هیجانی یعنی شناخت و کنترل عواطف و هیجان‌های خود. درواقع شخصی که هوش هیجانی بالایی دارد به طور موفقیت آمیز ۳ مولفه‌ی هیجان که شامل مولفه‌ی شناختی، مولفه‌ی فیزیولوژیکی و مولفه‌ی رفتاری می‌شود را با هم تریکب و تلفیق می‌کند.

۱.این افراد خیلی مجادله می‌کنند

شاید شما هم افرادی را بشناسید که با همه بحث می‌کنند؛ خانواده، دوست، همکار و حتی غریبه‌ها. افرادی که دارای هوش هیجانی پایینی هستند مدام سعی می‌کنند که احساسات دیگران را متوجه شوند و چون متوجه نمی‌شوند، بدون در نظر گرفتن احساسات دیگران با آنها بحث و مجادله می‌کنند.

۲. متوجه نمی‌شوند که دیگران چه حسی دارند

افرادی که هوش هیجانی پایینی دارند تقریبا به احساسات دیگران بی‌اعتنا هستند. آنها متوجه نمی‌شوند که همسرشان از دستشان عصبانی است یا مثلا همکارشان می‌خواهد از عصبانیت سرشان را بکند. و نه تنها این، بلکه وقتی دیگران از آنها انتظار دارند که کمی آنها را درک کنند، این افراد بسیار آزرده خاطر و اذیت می‌شوند.

۳. فکر می‌کنند که بقیه بیش از حد حساس هستند

افرادی که هوش هیجانی پایینی دارند ممکن است بی‌موقع شوخی کنند. مثلا بعد از مراسم ختم یا یک موقعیت ناراحت کننده جوک تعریف کنند و وقتی دیگران به این جوک‌ها واکنش نشان می‌دهند این افراد حس می‌کنند که دیگران بیش از حد حساس هستند. افرادی با هوش هیجانی پایین در درک احساسات دیگران با مشکل مواجه هستند و به همین دلیل سر زدن چنین رفتارهایی از آنها طبیعی‌است.

۴. از گوش دادن به نقطه نظرات دیگران اجتناب می‌کنند

افرادی که هوش هیجانی پایینی دارند حس می‌کنند که حق با آنهاست و با تمام توان از موقعیت خود دفاع کرده و به نقطه نظرات دیگران گوش نمی‌کنند. این افراد به احساسات دیگران به شدت بدبین بوده و شدیدا انتقادی می‌باشند.

۵. دیگران را به خاطر اشتباهات سرزنش می‌کنند

افرادی که هوش هیجانی پایینی دارنند فکر نمی‌کنند که شاید احساسات خودشان منجر به ایجاد مشکلات شود. وقتی اوضاع درست پیش نمی‌رود اولین غریزه‌شان این است که دیگران را سرزنش کنند. آنها اغلب به خاطر کارهایشان، موقعیت یا رفتار دیگران را سرزنش می‌کنند. امکان دارد که این افراد در دفاع از خود بگویند که آنها چارهٔ دیگری نداشته و بقیه چون در موقعیت او نیستند شرایط را درک نمی‌کنند. این تمایل به برعهده نگرفتن مسولیت باعث می‌شود که آنها حس کنند قربانی شده‌اند.

۶. ناتوانی در رویارویی با شرایط احساسی

درک احساسات قوی، چه متعلق به خودشان باشد چه دیگران، برای افرادی با هوش هیجانی پایین دشوار است. این افراد اغلب سعی می‌کنند خودشان را در این شرایط قرار ندهند یا از این شرایط فرار کنند تا مجبور نباشند با عواقبش روبه رو شوند. همچنین مخفی کردن احساسات خودشان از دیگر پدیده‌های رایج میان اینگونه افراد است.

۷. برون ریزی ناگهانی احساسات

افرادی با هوش هیجانی پایین اغلب برای درک و کنترل احساسات در کشمکش هستند. آنها ممکن است به طرز کنترل نشدنی‌ای ناگهان احساسات خود را تخلیه کنند.

۸. در حفظ دوستی‌هایشان به مشکل برمی‌خورند

چون افرادی که هوش هیجانی پایینی دارند اغلب آزاردهنده و بی‌حس بنظر می‌آیند، در حفظ دوستی‌هایشان با مشکل مواجه می‌شوند. دوستی‌های نزدیک و صمیمی مستلزم روابط ۲ سویه، به اشتراک گذاشتن احساسات، محبت و حمایت عاطفی می‌باشند و اینها تمام چیزهایی است که افرادی با هوش هیجانی پایین در آنها مشکل دارند.

۹. نداشتن حس همدردی

چون افرادی با هوش هیجانی پایین احساسات دیگران را متوجه نمی‌شوند حس همدردی کمی نسبت به دیگران دارند. آنها متوجه نمی‌شوند دیگران چه حسی دارند و بنابراین این که خودشان را جای آنها بگذارند برایشان دشوار و غیرممکن است.

داشتن هوش هیجانی پایین مسئله‌ای است که می‌تواند اثرات منفی‌ای در جنبه‌های مختلف زندگی یک فرد داشته باشد به همین دلیل توصیه می‌شود که اگر حس می‌کنید به چنین مشکلی دچار هستید حتما دست به کار شوید و روی خودتان کار کنید.

منبع:سایت دیجی رو

EQ-1

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *