استارتاپ‌ویکندی برای گردشگری

  • توسط admin
  • 8 قبل
  • 633
  • 0

مولود اسلم بخش- استارتاپ ویکند چیست؟

استارت آپ ویکند یک همایش و رویداد آموزشی- تجربی در سراسر دنیا است که همانطور که از نامش پیداست معمولا در انتهای هفته برگزار می شود. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه‌ای شامل برنامه‌نویسان، مدیران تجاری، بازاریاب‌های حرفه‌ای و طراحان گرافیک گرد هم می‌آیند تا انتهای هفته طی ۵۴ ساعت ایده یا پروژه‌هایی را مطرح و آماده نمایند.

نحوه برگزاری برنامه استارتاپ ویکند

برای بررسی و عملی کردن یک ایده به مشورت و مشارکت افراد متخصص در رشته‌های مرتبط نیاز است و از آنجایی که ایده‎های استارتاپی در اینترنت متولد می‎شوند معمولا در برنامه نویس‎ها، طراحان، بازاریاب‎ها، مدیران محصول و مشتاقان کارآفرینی گرد هم آمده و ایده‎هایشان را به اشتراک گذاشته، تشکیل تیم می‎دهند و محصولی را ساخته و تجارت نوپایی را آغاز می نمایند.

معمولا به این شکل است که افرد ایده‎های خود را بیان می‎کنند، سپس ایده‎های برتر انتخاب می‎شود، گروه‎هایی تشکیل داده و روی عملی کردن آن ایده کار می‎کنند، در نهایت در ساعات پایانی استارتاپی‎ها، ایده‎هایی که روی آن کار شده بیان می‎شود، اگر یک دمو از آن آماده شده باشد نمایش داده می‎شود. در اینجا هم داوران حضور دارند و هم بعضی سرمایه‎گذران، که با توجه به پتانسیلی که ایده شما برای کسب بازار دارد، روی ایده شما سرمایه‎گذاری می‎کنند و ایده‎های برتر انتخاب می‎شود.

آکادمی مجازی ایرانیان از سال گذشته، حامی سه استارتاپ ویکند رفسنجان، استارتاپ ویکند موبایل و استارتاپ ویکند بانوان بوده است. همچنین در استارتاپ گردش‌گری که در شهریور ماه ۹۵ در شهر اصفهان برگزار شد، هم به عنوان شرکت‌کننده و هم اسپانسر حضور به‌هم رسانید.

آکادمی مجازی ایرانیان به عنوان حامی استاتاپ‌تریپ گردش‌گری قسمتی از هدیه برندگان این دوره را تقبل کرده است. هدیه ویژه آن دوره مجازی  با ارزش mini MBA  با سه گرایش فوق‌العاده بود.

اتفاقاتی که در این سه روز در استارتاپ‌ویکند گردش‎گری افتاد به شرح زیر است:

روز اول استارتاپ‌تریپ گردش‌گری

در ابتدا دوستان تیم اجرایی در حال آماده کردن کارت‌های شرکت‌کنندگان بودند و مشتاقانه منتظر بچه‌ها نشسته بودند.. ساعت پذیرش راس ساعت ۱۶ انجام گرفت. همه چیز برای استارت خوردن یک استارتاپ تریپ مهیا بود و پذیرش آغاز شد. شرکت‌کنندگان در فکر ایده‌‎هاشون و منتظر باز شدن درب همایش ایستاده بودند و ساعت ۵ درب همایش باز شد.
همایش با تلاوت قران کریم آغاز شد و بعد پخش سرود جمهوری اسلامی، کلیپ صحبت‎های پروفسور جعفری، متخصص گردشگری پخش شد. همچنین آقای کرباسی و آقای قاضی عسگر در مورد مشکلات گردشگری سخنرانی کردند.

photo_2016-09-14_09-58-40

در ادامه به شرکت کنندگان ۱ فقط یک دقیقه وقت دادند تا با یک فرد جدید اشنا بشندو بعد شرکت‌کننده‌ها به شش گروه به شکل خلاقانه تقسیم شدند. و ایده‎هایی مثل “سنگ پای خوشمزه” پدید اومدن. همفکری گروه ، روی ایده سنگ پای خوشمزه نهایتا به این ختم شد که هرکسی ده دقیقه سنگ پاکشیدن را تحمل کرد یه غذای خوشمزه بگیره.

photo_2016-09-14_10-01-10

بخش اصلی برنامه شروع شد و صفی طولانی از ایده‌پردازان تشکیل شد و ایده‌ها در یک دقیقه بیان شدند. دوستان اجرایی ایده های بچه‌ها را روی مقوا نوشتند و به دیوار برای رای گرفتن ایده‌ها نصب کردند. به مدت نیم ساعت از بچه‌ها پذیرایی شد و برای ثبت خاطرات در عکس دسته جمعی گرفته شد.

photo_2016-09-14_10-09-21

وقت پایانی برای رای دادن اعلام شد و صندوق‌ رای باز شد. آرا توسط تیم اجرایی شمرده شد. و دقایقی بعد نتیجه آرا را اعلام کردند.
۱۰ تیم منتخب در این دوره از استارتاپ‎تریب شامل تیم‎های زیر بود:
۱٫    تیم ایده hi deh
۲٫    تیم ایده ماشینک
۳٫    تیم ایده هزینه مسیر
۴٫    تیم ایده الاچیق
۵٫    تیم ایده ایرانی،ایرانی بخر
۶٫    تیم ایده Backpacker to Iran
۷٫    تیم ایده جعبه مسافر
۸٫    تیم ایده یک بلیط بخر همه جا را بگرد
ایده‌پردازان منتخب همگروهی‌های خود را انتخاب کردند و تیم‌های خودشون را بستند و در انتظار فردا برای اجرای ایدشون مکان را ترک کردند تا فردایی جدید را آغاز کنند.

سه مهمون ویژه در این استارتاپ تا لحظه آخر وجود دارند.

photo_2016-09-14_09-55-17

روز دوم استارتاپ‌تریپ گردش‌گری

کارگاه تیم‌سازی با لهجه زیبای یزدی توسط آقای فرهنگ‌نیا برگزار شد.

photo_2016-09-14_13-31-12

بعد از تعلم بوم کسب و کار ، تیم‌ها مشغول پیاده‌کردن مطالبی شدند که یاد گرفتند. تیم‌ها در حین کار به کمک‌های زیادی نیاز داشتند و نیروی کمکی و مربیان به یاری آن‌ها شتافتند.
افرادی که در روز دوم از تیم‎ها بازدید کردند:
۱٫    هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان از تیم‌ها وایده‌های آن‌ها بازدید کردند.
۲٫    بازدید جناب اقای پوراحمد ،معاونت توسعه گردشگری ایران از رویداد استارتاپ تریپ

تمام گروه‌ها روز دوم تلاش خودشون را کردند گاهی با شکست مواجه شدند گاهی با پیروزی اولیه. ولی به این حالات پیش آمده توجهی نکردن چون نه موفقیتشون قطعی بود و نه شکستشون. بعد از آن مکان را ترک کردند تا صبحی پر از انرژی را آغاز کنند.

photo_2016-09-14_13-34-41

مراسم اختتامیه رویداد استارتاپ تریپ

این مراسم روز جمعه راس ساعت ۱۷ در سالن همایش اتاق بازرگانی واقع در میدان فیض برگزار شد.
در این مراسم افراد با ایده‌های برتر و نحوه اجرا وطریقه دفاع و پرسش و پاسخ داوران آشنا می‌شوند.
ادامه رویداد در طبقه دوم ساختمان اداری اتاق بازرگانی اصفهان در سالن سمینار برگزار گردید.
کارگاه ارائه با این سه نکته شروع شد. خصوصیاتی که برای پاورپوینت مطرح شد: یکی اسلاید با اسم گروهتون شروع بشه ، اسلایدای بعدی اسامی و یک تصویر خلاقانه در مورد ایده اتون.

photo_2016-09-14_13-44-47

تیم‌ها باید برای یک ارائه ازمایشی برای ساعت ۲ آماده می‌شدند.

photo_2016-09-14_13-45-57

تیم‌ها برای اینکه “چگونه یک ارائه موثر و قابل قبول داشته باشیم” از فایل پاورپوینت کارگاه جناب سروری استفاده کردند. در ادامه جناب اقای جمالی نژاد به همراه جناب اقای کشانی رییس شورای عالی معاونت جوانان و تیم برگزار کننده از تیم های رویداد بازدید کردند.

و اما تلاش‌های آخری:

از نظر رویداد همه افرادی که در استارتاپ شرکت کردند، برد کردند .. و بردشون دوستای جدید ،انگیزه‌ها ،راهکارها و….و…..و…… هستش که بدست آوردند. حالا باید تیم‌ها برای مراسم اختتامیه آماده می‌شدند و از ایده خودشون و تلاش‌هایی که در این سه روز کرده‌بودند دفاع می‌کردند.
افراد ویژه‎ایی که در اختتامیه حضور داشتند: آقای رجالی ،آقای صرامی وآقای مرتضوی، جناب آقای راعی مشاور ارتباطات اتاق بازرگانی،جناب اقای عابدی نماینده  مجلس و جناب اقای حاج رسولی هاعضو شورای شهر، آقای رجالی ریاست کمسیون گردشگری و برندشهری ،آقای صرامی ریاست مجموعه سیتی سنتر وآقای مرتضوی مدیر عامل پیشرو دیزل تولید کننده اتوبوس های شهری، آقای سهل ابادی ریاست اتاق بازرگانی ،آقای جمالی نژاد شهردار استان اصفهان، جناب مهندس جباری
تیم‎ها ارایه‎های خود را آغاز کردند، استرس در بین تیم‎ها موج زیادی می‎زد. اولین تیم که همیشه سخترین ارایه هست تیم ایده hi’ deh بود و تیم بعدی تیم توریست کارت. همه تیم‎ها ارایه خودشون را انجام دادند و بی‌صبرانه منتظر اعلام نتایج بودند.
استارتاپ‌تریپ با ارائه حدود ۵۰ ایده شروع شد و ۱۰ ایده ازبین آن‌ها رای‌گیری و انتخاب شد، سه روز روی طرج‌ها کار تیمی شد و در نهایت سه تا تیم به عنوان تیم‌های برتر از نظر داوران انتخاب شدند.

photo_2016-09-14_13-42-43

تیم اول: Touri Trip

سفر اختصاصی خود را بسازید.
گردش‌گرانی که به ایران سفر می‌کنند، در صورتی که بخواهند برنامه مشخص و زمان‌بندی شده‌ای را داشته باشند ناچارند از تورهای ارائه شده توسط آژانس‌های گردشگری استفاده نمایند. که اصولا این تورها براساس ضوابط گروهی برنامه‌ریزی می‌شوند. این در حالی است که عموم توریست‌ها به دلیل محدودیت‌ها و چارچوب‌های مشخص تور علاقمند هستند به صورت اختصاصی برنامه سفر خود را مشخص نموده و زمان محدود حداکثر استفاده را ببرد.
Touri Trip، یک شبکه ارتباطی میان توریست و تورلیدر می‎باشد. در این شبکه از یک طرف به توریست این امکان داده می‌شود تا از طریق ارتباط مستقیم با تعداد زیادی تور لیدر، برنامه اختصاصی خود را تعریف نموده و راهنمای مدنظر خود را انتخاب نماید. از طرف دیگر، فضا و امکانات متعددی در اختیار تور لیدر قرار خواهد گرفت تا ارتباطی مستقیم با توریست ایجاد نموده و تخصص، توانمندی و سوابق کاری خود را معرفی و در معرض دید کلا گردشگرانی که علاقمند به سفر به ایران هستند، قرار دهد.

تیم دوم: Eco Trip

هدف کسب و کار تیم اکوتریپ معرفی و رزرو مسافرخانه‌ها و هتل ارزان قیمت می‌باشد
در این ایده با طراحی یک سایت و اپلیکیشن تمامی مسافران و گردشگرانی که تمایل به پرداخت هزینه کمتر برای اسکان دارند با ثبت نام دراین سایت از این مزیت استفاده می‎کنند. همینطور هتل‎ها و مسافرخانه‎های ارزان قیمت به تدریج برای رزرو مسافران به مسافران در این سایت اطلاعات خودشون تکمیل می‎کنند.همچنین شرایط رزرو کافی شاپ‎ها برای مسافران فراهم نیز می‎شود.

تیم سوم: “های‎دِه”

سامانه‎ی رزرو جاذبه‎های روستایی است.از نظر “های‎ده “جاذبه‎های قابل رزرو روستا  هر چیزی است که گردشگر حاضر باشد بابت تجربه آن هزینه کند.چیزهایی مثل یک شب اقامت در یک خانه صمیمی،خوردن غذاهای محلی،خرید صنایع دستی وحتی فرصت شرکت در یک آئین بومی. در این سامانه‎ی آنلاین برای هر فرد روستایی که بتواند تحت مجوز‎های قانونی لازم خدمات گردشگری ارائه کند، پروفایل اختصاصی ایجاد می‎شود و کلیه جاذبه‎های قابل ارائه آن‎ها نیز تعریف و قیمت‎گذاری می‎شود. در “های‌ده” گردشگر با ورود اطلاعاتی همچون میزان بودجه‌ی سفر، زمان آزاد در اختیار و علاقه مندی‌های گردشگری خود با نتایجی مواجه خواهد شد که بر حسب شرایط او پیشنهاد شده‌اند و می‌تواند با مشاهده جزئیات بیشتر آن‌ها را خرید کند.

در آخر یه سری تیم‌ها خوشحال بودن یه سری تیم‌ها ناراحت بودن ولی جو اونجا جوری بود که باعث شد همه احساس شادی کنند و به شکست خودشون فکر نکنند حتی تصمیم گرفتند مصمم‌تر و پرانرژی‌تر ایده خودشون رو دنبال کنند تا حداقل براشون زمینه‌ایی باشد برای موفقیت‌های برتر.

اگر به دنبال راه اندازی یک استارتاپ موفق هستید یکی از دو پیشنهاد زیر را ببینید:

  • facebook
  • googleplus
  • twitter
  • linkedin
  • linkedin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *